مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

تدریس و آموزش سالیدورکس(سالیدورکز)

مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

تدریس و آموزش سالیدورکس(سالیدورکز)

سلام خوش آمدید

مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرای سالیدورک

سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸ ق.ظ

کامپیوتر(PC) و لپتاپ مناسب برای طراحی و کار با نرم افزار سالیدورک(سالیدورکز)

در این مطلب می خواهیم درباره کانفیگ سیستم خوب برای طراحی با سالیدورک، توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم. همچنین به بررسی تاثیر اجزای سخت افزار، مانند پردازنده(CPU)، حافظه(RAM) و کارت گرافیک(GPU)، بر روی سرعت اجرای سالیدورکس می پردازیم. سپس به شما خواهیم گفت کدامیک از محیط های Solidworks منابع سخت افزاری بیشتری نیاز دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بخاطر طولانی بودن این مطلب، فهرست سرفصلها را در ابتدا آورده ایم تا شما راحتتر بتوانید به قسمت دلخواه خود مراجعه کنید.

سالیدورک را روی چه ویندوزی نصب کنیم؟

لپ تاپ مناسب برای اجرای سالیدورکس(قیمت 25 میلیون تا 35 میلیون تومان)

سخت افزار لازم برای سالیدورک 2023 و 2022

سیستم مناسب برای Solidworks simulation

پردازنده، رم و گرافیک مورد نیاز برای رندرینگ سالیدورکس

در سالیدورک از چه کارت گرافیکی استفاده کنیم؟

رم لازم برای اجرای سالید ورک

برای کار با سالیدورک هارد بهتر است یا SSD

روش های افزایش سرعت Solidworks

چطور سالیدورکز را روی اپل اجرا کنیم؟

ورک استیشن چیست و آیا برای سالیدورکس مناسب است؟

سوالات رایج در مورد انتخاب لپ تاپ و کامپیوتر برای سالیدورکز

سخت افزار لازم برای کار با سالیدورکز 2021 ، 2022 ، 2023 و سالیدورک 2024

هر نرم افزاری برای اجرای سریع و روان، علاوه بر سیستم عامل مناسب، نیازمند سخت افزار قوی می باشد. منظور ما از سخت افزار معمولا توان پردازش سی پی یو، مقدار حافظه رم و سرعت RAM، مقدار فضای آزاد بر روی هارد دیسک و مشخصات کارت گرافیک است.

سیستم و سخت افزار لازم برای Solidworks

البته در نرم افزارهای مهندسی معمولا با یک سیستم متوسط هم می توانیم نرم افزار را اجرا کنیم. اما اگر بخواهیم از تمام توان نرم افزار استفاده کنیم، باید از سیستم های قوی که به نام ورک استیشن(PC Workstation) معروف هستند، استفاده نماییم. فراموش نکنید در زمان انتخاب یک کیس با سخت افزار مناسب و قابل اطمینان، حتما باید قیمت ها را هم در نظر داشته باشیم! مطمئنا خودتان میدانید که به خاطر بالا رفتن قیمت دلار و محدودیت در واردات قطعات کامپیوتر

اگر قطعاتی مثل CPU، کارت گرافیک و مادربرد را بدون در نظر گرفتن قیمت آنها در بازار و مقدار کارایی هر قطعه بخریم، ممکن است مجبور شویم معادل قیمت یک خودرو برای خریدن یک دسکتاپ(Desktop) هزینه کنیم که مطمئنا این مساله منطقی نیست.

روش انتخاب یک دسکتاپ(کیس) یا لپ تاپ مناسب که قیمت خوبی هم داشته باشد، برای اجرای نرم افزار Solidworks، سوال بسیاری از کاربران سایت ما است. در این مطلب تلاش می کنیم تا در مورد مشخصات کامپیوتری مناسب برای استفاده از سالیدورکس، صحبت کنیم. در ادامه مقاله، میخواهیم تفاوت ویندوز(سیستم عامل) 32 بیت و 64 بیت را توضیح بدهیم تا بدانیم په سسیستم عاملی یا OS برای لبتاپ یا کیس سالید بهتر است.

برای مطالعه کامل این مطلب بر روی فلش نارنجی(زرد) در قسمت بالا و سمت چپ عنوان، کلیک کنید.

ویندوز x64 با x86( 32بیت) چه فرقی دارد و کدام برای نصب سالیدورک بهتر است؟

یک نکته خیلی مهم در زمان نصب سالیدورک این است که، آیا سالیدورکز از ویندوز فعلی شما پشتیبانی می کند؟ به عنوان مثال سالیدورکز 2021 ،2020 و 2019 بر روی ویندوز 8.1 اجرا نمی شود. و یا سالید ورکس 2021، دیگر از Windows 7 پشتیبانی نمی کند.  برای اینکه متوجه شویم که هر ورژن نرم افزار طراحی و مدلسازی سالیدورک، از کدام نسخه های سیستم عامل پشتیبانی می کند، باید به وبسایت سالیدورک و بخش operating system مراجعه کنیم. اگر می خواهید از نسخه های جدید سالید استفاده کنید پیشنهاد ما این است که ویندوز 10 نسخه 64 بیتی را نصب نمایید.

حالا سوالی که می پرسیم این است که کدام یک از نسخه های ویندوز 32 بیت یا 64 بیت، برای سالید مناسب خواهد بود. فرق اصلی ویندوز 32 بیتی که به windows-x86 هم معروف است، با نسخه 64 بیت این است که، ویندوز 32 بیت به خاطر نوع معماری و آدرس دهی حافظه، از حداکثر 4 گیگابایت رم پشتیبانی می کند. یعنی اگر شما یک لپ تاپ قوی با 32 گیگ رم خریده باشید و بر روی آن ویندوز 8.1 نسخه 32 بیت نصب کنید، فقط می توانید از 4 گیگ رم استفاده کنید! علاوه بر این بسیاری از بدافزارهای 32 بیت نیز بر روی ویندوز 64 بیت اجرا نمی شوند.

به همین علت بهترین گزینه این است که از ویندوز نسخه X64 برای اجرا و نصب Solidworks استفاده کرد.

 آشنایی با نرم افزار سالیدورک

مشخصات سیستم و حداقل سخت افزار لازم در محیط های اصلی سالیدورکس

محیط های اصلی سالیدورکز شامل این موارد است

Solidworks part (محیط مدلسازی قطعات)

Solidworks assembly (محیط مونتاژ وقطعه های یک دستگاه)

Solidworks drawing (محیط رسم نقشه)

عموما محدودیت خاصی در مورد حداقل کانفیگوریشن برای اجرای سالیدورک وجود ندارد(به جز مواردی که کامپیوتر شما دارای کانفیگ یا مشخصات بسیار ضعیفی باشد). برای مثال شما با یک پردازنده اینتل Core i3 و استفاده از 4 و یا 8 گیگابایت حافظه رم، می توانید بعضی از نسخه های سالیدورکس را اجرا کنید. برای اینکه بهترین نسخه سالیدورک را برای سیستم خود پیدا کنید، توصیه می کنیم مطلب نسخه مناسب سالیدورکس برای نصب را مطالعه کنید. البته پیشنهاد حداقل مشخصات سیستم از طرف سالیدورک(Solidworks) به این شرح است:

سیستم مورد نیاز سالیدورکس 2022 و سالیدورک 2023

Solidworks 2023 to 2024 minimum harware requirement

Processor(CPU): 3.3 GHz or higher clock speed each core

Operating System: Windows 10 64-bit

Memory(RAM): 16GB minimum

Hard Drive: Solid State Drive (SSD), maintaining at least 20GB free space

Graphics Card:

NVIDIA Quadro P600 (entry level), P1000/2000 (mid-range) or P4000 (high-end)

AMD Radeon Pro WX 3100 (entry level), WX 4100 (mid-range) or WX 5100 (high-end)

سالیدورک در محیط مدلسازی سه بعدی، رسم اسکچ و تهیه اسمبلی معمولا از توان معادل یک هسته سی پی یو استفاده می کند. به این صورت با بالا رفتن سرعت پردازنده اصلی و فرکانس آن، سالیدورکز در محیط های اولیه خود شامل پارت، اسمبلی و دراوینگ یا نقشه کشی، عملکرد بهتری دارد. 

سرعت پیشنهادی یا فرکانس سی پی یو مناسب برای اجرای Solidworks به ویژه نسخه های 2022 ، 2023 و 2024، معادل 2.5Ghz الی 4.2 گیگاهرتز است. در مورد سرعت پردازش هر هسته(Core) در CPU، منظور ما همان فرکانس عادی پردازش(Clock speed) است. پس با این توضیحات برای مدلسازی، اسمبلی و کشیدن نقشه در سالیدورک، بنچ مارک و نمره پردازنده در حالت تک هسته ای باید بالا باشد.

به همین علت، اگرچه تعداد هسته های اصلی و مجازی سی پی یو(CPU) در محیط های مختلفی مثل اد-این شبیه سازی، سیمولیشن سیالات و انتقال حرارت، رندرینگ و انیمیشین نرم افزار سالیدورک(سالید ورکز) تاثیر زیادی دارد، اما در محیط های اولیه و پایه نرم افزار سالید، سرعت تک هسته ای پردازنده تاثیرگذار است. یکی از وب سایت های بسیار خوبی که در آن می توانید مشخصات هر پردازنده را بررسی کنید و به مقایسه آن با بقیه CPU ها بپردازید و به اصطلاح بنچ مارک(Benchmark) کنید، سایت https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php نام دارد. 

بالا بودن حافظه رم(RAM) و نیز کیفیت کارت گرافیک در محیط اسمبلی بیشتر کاربرد دارد. این دو مشخصه، در اسمبلی های پیچیده سالیدورکس که تعداد قطعات بالایی دارند، بیشتر تاثیر گذار هستند.

استفاده از هارد با سرعت بالا و حافظه SSD به عنوان درایو اصلی ویندوز که سالیدورکز در آن نصب شده باشد، موجب افزایش سرعت اجرا و لود Solidworks می شود. ولی نبودن آن نیز مشکلی ایجاد نمیکند.

کانفیگوریشن سیستم مورد نیاز برای سیمولیشن با سالیدورکز

مشخصات کامپیوتر شبیه سازی سیالاتی سالیدورک

در زمان استفاده Solidworks Simulation و به ویژه مش بندی قطعه یا اسمبلی در سالیدورکز و انجام فرآیند سعی و خطا در هنگام اجرای سیمولیشن، تمام هسته های پردازنده اصلی فعال می شوند. پس تعداد بالای هسته سی پی یو(CPU Core) در این محیط بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این هنگام اجرای عملیات مش بندی یک مدل در محیط تحلیل تنش و CFD سالیدورکس، بالا بودن حافظه رم کمک می کند تا مش بندی با اندازه کوچکتر هم قابل انجام باشد. مقدار حافظه رم حداقل 16 گیگابایت در شرایطی که بخواهید دقت بالای شبیه سازی را داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد. نوع کارت کرافیگ و مشخصات آن تاثیر چندانی در سرعت محیط شبیه سازی و سیمولیشن سالیدورک ندارد. بخاطر اینکه زمان لازم برای سیمولیشن سنگین معمولا زیاد خواهد بود. سیستم مورد نیاز برای شبیه سازی، حتما باید از مدار خنک کاری و کولینگ قوی برخوردار باشد.

مشخصات پی سی و سیستم Laptop لازم برای رندرگیری در سالیدورک 

Solidworks photo view(rendering and Solidworks Visualize)

نکته بسیار مهم این است که Solidworks در زمان Rendering از پردازنده اصلی و سی پی یو استفاده می کند و کارت گرافیک در عملیات رندر گرفتن دخالت ندارد. به همین خاطر است که برای رندرینگ و تهیه انیمیشن صنعتی در سالیدورک، از سیستم هایی استفاده می شود که CPU قدرتمند دارند. یک مساله بسیار مهم دیگر در تهیه انیمیشن صنعتی برای معرفی محصول، سیستم خنک کاری کیس یا لپ تاپ است. برای ساختن یک ثانیه انیمیشن صنعتی، نرم افزار سالیدورک باید بین 20 الی 30 فریم را به صورت متوالی رندر کند. بنابراین پردازنده اصلی، برای مدت طولانی از حداکثر ظرفیت و فرکانس خود استفاده می کند و حرارت بسیار زیادی تولید می شود. اگر پی سی یا لپ تاپی که با آن کار می کنید سیستم خنک کاری قوی نداشته باشد، بالا رفتن دمای سی پی یو برای مدت طولانی ممکن است به دستگاه شما صدمه بزند. به این خاطر است که در رندرینگ با رزولوشن بالا یا تهیه انیمیشن های صنعتی و همچنین تحلیل و سیمولیشن، که CPU مدت زمانی طولانی از بیشترین توان خود استفاده می کند، از Workstation PC استفاده می کنند. سیستم خنک کاری ورک استیشن به صورتی طراحی شده است که می تواند برای مدت زمان بسیار طولانی در حالت حداکثر توان پردازش، دمای پردازنده و مادربرد را در شرایط مناسبی نگهدارد.

پردازنده و CPU خوب برای رندرینگ سالیدورکس

طبق توضیحاتی که دادیم هر چقدر سی پی یو(CPU) قوی تر بوده و تعداد هسته های آن بیشتر باشد، سرعت رندرینگ در سالید بیشتر می شود. توجه کنید که کد انگلیسی بعد از نام پردازنده، معرف خانواده آن است. سی پی یو های با کد U که ultra low consumption هستند و امروزه در بسیاری از لب تاپ ها استفاده می شوند،معمولا 2 هسته اصلی و 4 رشته (هسته مجازی) دارند. 

این در حالی است که پردازنده های با کد H، Q, QM و HQ دارای 4 هسته اصلی و 8 هسته مجازی(رشته) هستند و استفاده از آنها باعث افزایش سرعت در رندر گرفتن، تهیه انیمیشن و همچنین اجرای شبیه سازی و سیمولیشن در سالیدورک می شود. یاد آوری اینکه از نسل 8 به بعد پردازنده های اینتل کور آی سون-Intel core i7، سی پی یو کد U هم دارای 4 هسته و 8 رشته هستند.

به عنوان مثال اگر برای اجرای نرم افزار سالیدورکس از پردازنده Intel core i7-8550U استفاده می کنید، این پردازنده که مربوط به نسل 8 ام تولیدات شرکت اینتل است، برخلاف سری های قبل کد U، دارای 4 Core و 8 Threads است. پیشنهاد می کنیم برای بررسی تخصصی وضعیت عملکرد پردازنده به سایت بنچ مارک www.cpubenchmark.net مراجعه کنید و پس از جستجوی پردازنده مورد نظرتان، مشخصات آن را به دقت مطالعه کنید.

پس فقط کد انتهای CPU مهم نیست و باید به نسل پردازنده هم توجه کنید. به صورت معمول پردازنده های نسل بالاتر از نسل های قبلی توان پردازش بالاتری دارند و مصرف برقشان هم کمتر است. مثلا سی پی یو  intel core i5 8500(نسل 8 یا 8th generation) نسبت به پردازنده core i5 6500(نسل شش ام)، توان پردازش خیلی بیشتری دارد(70% بیشتر).

ناگفته نماند که پردازنده های سری زئون(Xeon) هم گزینه های مناسبی برای رندرینگ، ساخت انیمیشن صنعتی با سالیدورکس و اجرای سیمولیشن و شبیه سازی در سالیدورک هستند. در سیستم هایی مثل HP workstation از پردازنده زئون بیشتر استفاده می شود.

یکی انتخاب خوب دیگر برای سی پی یو سالید ورکس، استفاده از سری Intel core i9 است. این سری پردازنده اینتل دارای تعداد هسته و رشته نسبتا خوبی بوده و در عین حال قیمت آن معمولا از سری زئون اینتل ارزان تر است.

استفاده از پردازنده ای ام دی برای اجرای سالیدورک

AMD Ryzen CPU for Solidworks

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا نرم افزار سالیدورکس با سی پی یو AMD اجرا می شود؟ در جواب این سوال باید گفت بله. سالیدورک بر روی کامپیوتر و لپ تاپ هایی که پردازنده AMD Ryzen دارد هم اجرا می شود. پردازنده های شرکت ای ام دی به خاطر قیمت پایین تر، معمولا تعداد هسته های بیشتری نسبت به سی پی یو اینتل هم قیمت خود دارند. به عنوان نمونه سری AMD Thread ripper یکی از گزینه ها برای دسکتاپ و ورک-استیشن سالیدورکز است و عملکرد خوبی در Solidworks rendering, Solidworks simulation و شبیه سازی سیالاتی CFD دارد. در تصویر زیر مقایسه ای بین پردازنده های مختلف در هنگام چرخش اسمبلی سالیدورک نمایش داده شده است. 

مقایسه توان پردازنده اینتل با ای ام دی در اجرای سالید ورک

مقایسه توان پردازش سی پی یو های رده بالا برای سالیدورک 

رندر باکس چیست و چه تاثیری در سرعت رندر دارد؟

بر اساس مطالبی که گفتیم، سالیدورک و بسیاری از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی و رندرینگ، در زمان رندر، CPU محور هستند. یعنی رندرینگ نهایی باعث اشغال کامل منابع پردازنده می شود. البته در سالیدورکس امکان رندر گیری به صورت شبکه هم وجود دارد. در Solidworks network render، شما می توانید پردازش لازم برای یک rendering سنگین را بین چند سیستم تقسیم کنید و از توان پردازنده آنها استفاده نمایید. رندر باکس(Render box) هم عملکردی مشابه همین روش دارند. یعنی با استفاده از توان پردازش یک رندرینگ باکس، سرعت انجام کار بسیار بالا می رود. البته رندرباکس ها دارای دو نوع CPU base و GPU base هستند. نوع اول برای نرم افزارهایی است که رندرینگ عکس را سی پی یو انجام می دهد. نوع دوم هم برای نرم افزارهایی است که کارت گرافیک رندرینگ عکس را انجام میدهد. نوع CPU base Render Box بسیار متداول تر است و در موتور های رندرینگ مثل VRAY, KeyShot, Visualize استفاده می شود. جالب است بدانید که با ظهور نسل نهم، دهم و یازدهم پردازنده های intel و AMD که تعداد هسته ها افزایش پیدا کرده و در عین حال توان مصرفی و مقدار حرارت تولیدی کمتر شده است، استفاده از رندر باکس هم جذابیت گذشته را ندارد.

کارت گرافیک لازم برای طراحی و کار با سالیدورکز

قبلا گفتیم که کارت گرافیک های معمولی هم می توانند سالیدورکز را اجرا کنند و رندر گرفتن و ساخت انیمیشن بر عهده پردازنده اصلی یا سی پی یو است. که در صورتی که از کارت گرافیک مورد تائید Solidworks استفاده می کنید، می توانید درایور آنها را از سایت سالیدورک دانلود کنید و از برخی قابلیتهای ویژه مثل Real view استفاده نمایید. البته قیمت این کارتهای گرافیک بسیار بالا است و جز در موارد خاص استفاده از آنها لزومی ندارد. در موارد بسیاری کاربران سالیدورکس از کارت های گرافیک On board یا Intel HD graphic استفاده می کنند.

سری کارت های گرافیک مورد تائید سالیدورکز عبارتند از :

NVIDIA Quadro series

AMD FirePro series

جدول و لیست کارت گرافیک های ساپورت شده و مناسب Solidworks

Solidworks supported graphic cards
AMD NVIDIA
FirePro M4000 Quadro K600
FirePro M5100 Quadro K2000
FirePro M6000 Quadro K4000
FirePro M6100 Quadro K5000
FirePro S7100X Quadro K6000
FirePro S7150 Quadro K420
FirePro S7150x2 Quadro K620
FirePro W2100 Quadro K1200
FirePro W4100 Quadro K2200
FirePro W4190M Quadro K4200
FirePro W4300 Quadro K5200
FirePro W5000 Quadro K2200
FirePro W5100 Quadro M1000M
FirePro W5130M Quadro M1200
FirePro W5170M Quadro M2000
FirePro W5170M Quadro M2000M
FirePro W600 Quadro M2200
FirePro W6150M Quadro M3000M
FirePro W7000 Quadro M4000
FirePro W7100 Quadro M4000M
FirePro W7170M Quadro M5000
FirePro W8000 Quadro M5000M
FirePro W8100 Quadro M500M
FirePro W9000 Quadro M520
FirePro W9100 Quadro M5500
Radeon Pro V340 Quadro M6000
  Quadro M600M
  Quadro M620
  Quadro GP100
  Quadro GV100
  Tesla M6
  Tesla M60
  Tesla P100
  Tesla P4
  Tesla P40
  Tesla P6
  Tesla T4
  Tesla V100

لینک صفحه بررسی کارت گرافیک مورد تائید سالید ورک بر اساس مشخصات سیستم

آیا با استفاده از گرافیک آنبرد(Onboard Graphic)، می توان نرم افزار سالیدورک را اجرا کرد؟

این سوال بسیاری از عزیزان است که هنگام خرید لپ تاپ یا دستکتاپ برای سالیدورکز، آیا حتما باید کارت گرافیک مجزا داشت؟ پاسخ این سوال این است که

در استفاده عادی از Solidworks نیاز به کارت گرافیک خاصی نیست و می توان از کارت گرافیک آنبرد(Intel HD Graphics) استفاده کرد.

البته اگر تعداد قطعات اسمبلی بالا باشد یا نیاز به نمایش حالت Real View داشته باشید، بهتر است از کارت گرافیک مجزا نیز استفاده کنید.

تاثیر حافظه رم در اجرای سریع سالیدورکس

سالیدورک برای اجرا، نیاز به حافظه و رم زیادی ندارد. نرم افزار سالیدورک در شرایطی نیاز به حافظه و RAM دارد که مثلا بخواهیم یک اسمبلی با تعداد زیاد قطعات را باز کنیم و یا در بخش هایی مثل سیمولیشن و شبیه سازی، پروژه انجام دهیم. یکی از موارد دیگری که سالیدورکس نیاز به رم و حافظه بالایی دارد، عملیات مش بندی در تحلیل استاتیک و آنالیز تنش سالیدورکز، Solidworks simulation meshing است. در بخش شبیه سازی سیالاتی و انتقال حرارت و بویژه در عملیات مش بندی، سالید ورک نیاز به حافظه یا RAM زیادی دارد.

مشخصات و سرعت حافظه رم و تاثیر آن بر سرعت سالیدورکس

مشخصات نسل های مختلف حافظه رم و تاثیر آن بر سرعت اجرای سالیدورک(سالیدورکز)

علاوه بر مقدار رم، سرعت RAM در اجرای سریعتر نرم افزار سالیدورکز، تاثیر قابل توجهی دارد. سرعت RAM وابسته به دیتا باس و نسل DDR رم است. برای مثال رم 8 گیگا بایت DDR4 معمولا عملکرد بهتری از 8 گیگ رم DDR2 خواهد داشت.

مش بندی در محیط سیمولیشن سالیدورکز

تصویر نمونه مش بندی در سالیدورک سیمولیشن

تاثیر سرعت هارد دیسک و SSD بر سرعت نرم افزار سالیدورک
Hard disk speed effect on Solidworks

هارد درایو وظیفه ذخیره و خواندن اطلاعات را در لپ تاپ و یا دسکتاپ دارد. سرعت چرخش هارد دیسک های عادی معمولا 5400 دور در دقیقه است. البته هارد دیسک های دور بالا سرعتی در حدود 7200 دور در دقیقه دارند که می تواند باعث بالارفتن سرعت لود و اجرای نرم افزار سالیدورکس بشود. لازم به ذکر است هارد دیسک مورد استفاده در سرور ها به سرعت 15000 rpm نیز میرسند که استفاده از آنها برای نرم افزار سالیدورکز مرسوم نیست. 

گزینه دیگری که بر روی سرعت اجرای Solidworks تاثیر زیادی می گذارد، استفاده از دیسک حالت جامد به نام SSD است. سرعت اس اس دی از هارد دیسک بسیار بیشتر است و امروزه در بعضی از لپ تاپ های صنعتی و یا دسکتاپ های ورک استیشن، از SSD به عنوان درایو C ویندوز استفاده می شود. با این کار سرعت بوت شدن ویندوز و همچنین سرعت اجرای نرم افزار هایی مانند سالید ورکز بسیار زیاد می شود. البته اطلاعات مربوط به پروژه ها بهتر است در درایو دیگری که دارای هارد دیسک است ذخیره شود. مساله ای که درایو های اس اس دی دارند قیمت بسیار بالای آنها است. در تصویر زیر مقایسه ای بین ویژگی های مختلف HDD و SSD انجام شده است.

هارد NVME یا m2 هم نسلی دیگر از SSD هستند و برای کار با سالیدورک مناسب خواهند بود.

تفاوت هارت دیسک و هارد اس اس دی در طراحی با سالیدورک

مقایسه ویژگی های هارد دیسک و حافظه اس اس دی برای استفاده در سالیدورک

برای بهتر شدن سرعت سالیدورک و از بین رفتن لگ و هنگ کردن Solidworks چه کار کنیم؟

اگر کامپیوتر پرسنل واحد طراحی شرکت شما در اجرای نرم افزار سالیدورکس، کند است و یا زمان کار با سالید به اصطلاح لگ دارد، حتما نیاز به خریدن یک کیس بسیار قوی با رم و سی پی یو کاملا بروز ندارید. البته راحتترین راه این است که با هزینه بالا، بروز ترین کیس های ورک استیشن را برای شرکت خریداری کنید. ولی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی بنده به شخصه چنین پیشنهادی نمی کنم. 

برای اینکه با هزینه کم و قیمت مناسب، کامپیوتر یا لپ تاپ خود را برای کار با سالیدورکز بهینه کنید می توانید با چند اقدام مهم و تاثیر گذار شروع کنید. این تغییرات به صورتی است که تا جای ممکن هزینه زیادی به شما تحمیل نکند. البته ما در آراکو به صورت تخصصی و با دریافت هزینه مشاوره، می توانیم بهینه سازی سیستم های شما را با رویکرد کاهش هزینه انجام دهیم. 

راه های بالا بردن سرعت سالیدورک

بهینه کردن سخت افزار(hardware)

اولین و بهترین توصیه ای که من برای بیشتر شدن سرعت سالیدورک به شما می کنم، خریدن هارد SSD یا NVME است. فراموش نکنید که برای اینکه هارد اس اس دی بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید به عنوان درایو ویندوز استفاده شود و سالیدورکز را هم روس درایو SSD نصب کنید. اگر می خواهید پروژه خاصی را با سرعت بیشتری اجرا کنید می توانید فایل های آن پروژه را هم در درایو C ذخیره کنید.

تغییر تنظیمات Solidworks

در این حالت و با استفاده از تنظیمات گرافیکی، تنظیمات حالت اسمبلی های بزرگ و موارد مشابه می توانید سرعت سالیدورکز را بدون تغییر در سخت افزار، زیاد کنید. با مطالعه مطلب تخصصی راهنمای تنظیمات Solidworks، با امکانات موجود در این بخش بیشتر آشنا شوید. 

بالا بردن سرعت سالیدورک با تغییر تنظیمات

علاوه بر بخش تنظیمات سالیدورکس، یک ویدئو آموزشی هم برای شما مخاطبان محترم در فضای اختصاصی وبلاگ، آپلود کرده ایم. شما می توانیم با دیدن این ویدئو و استفاده از روش هایی که در آن می بینید، بدون اینکه سخت افزار را تغییر بدهید، کاری کنید که سالیدورکز روان و راحت اجرا شود و اسمبلی ها بهتر باز شوند.

لینک ویدئو افزایش سرعت اجرای سالیدورک و کم کردن لگ و هنگ در باز کردن قطعات

برای کار با سالیدورک(Solidworks) لپ تاپ بخریم یا کیس و کامپیوتر دسکتاپ؟

یکی از سوالاتی که در مورد سیستم مورد نیاز برای سالیدورکس پرسیده می شود این است که آیا برای کار با سالیدورک لپ تاپ بخریم یا پی سی؟

در جواب این سوال باید گفت به صورت کلی و با فرض اینکه امکانات یک لپ تاپ و کیس با هم برابر باشد، همیشه قیمت لپ تاپ بیشتر است و مطمئنا در صورت خرابی، هزینه های تعمیرات و تعویض قطعات لپتاپ گرانتر می شود. 

از طرفی اگر کار شما به صورتی است که باید با توجه به پروژه های مختلفی که دارید، از نرم افزار سالیدورک در جاهای مختلف استفاده کنید، خرید لب تاپ برای سالیدورکز منطقی است. البته اگر برای کار کردن با بخش ها و اد این های شبیه سازی، سیمولیشن، رندرینگ و انیمیشن سالیدورک نیاز به سخت افزار بسیار قوی دارید، می توانید با خرید یک لپ تاپ ارزان قیمت کارهای کلی و طراحی های خود را در Solidworks انجام بدهید و Laptop خود را به پروژه ها ببرید و از یک کامپیوتر ورک استیشن برای انجام سیمولیشن و تهیه انیمیشن در سالید ورکز استفاده کنید.

روش اجرای نرم افزار سالیدورک بر روی سیستم عامل مک(MAC OS) و کامپیوترهای اپل

شرکت اپل به خاطر داشتن یک اکوسیستم یکپارچه که قابلیت همگام کردن گوشی های آیفون را با لپ تاپ های مک بوک و پی سی های مک فراهم می کند، در اجرای بعضی از نرم افزارها مشکلاتی را برای کاربران ایجاد نموده است. نرم افزار Solidworks هم متاسفانه جزو همین گروه طبقه بندی می شود. طبق اعلام شرکت سالیدورکس، این نرم افزار طراحی و مهندسی بر روی سیستم عامل MAC شرکت Apple قابل اجرا نیست. اما افرادی که لپ تاپ و دستکتاپ هایی مانند MacBook Air، MacBook Pro، iMac و Mac Pro دارند، می توانند با استفاده از ترفندهایی نرم افزار سالیدورکز را اجرا کنند.

برای اجرای سالیدورک بر روی کامپیوتر های اپل باید ابتدا ویندوز را نصب کنیم. نکته بسیار مهم این است که اجرای سالیدورک بر روی ماشین مجازی(VM - Virtual machine) اپل، باعث خواهد شد نرم افزار دسترسی کامل به سخت افزار و منابع سیستم مانند پردازنده و رم نداشته باشد. دلیل این مساله این است که نرم افزار ویرچوال ماشین بر روی بستر سیستم عامل مک اجرا می شود و به همین خاطر بخشی از قدرت پردازش و حافظه از دسترس خارج می شود. اما برای حل این مساله و اجرای سالید بر روی کامپیوتر اپل چه باید کرد؟

با استفاده از روش بوت کمپ می توانید سالیدورک را روی محصولات شرکت اپل و سیستم عامل مک نصب کنید

پاسخ این سوال استفاده از روش بوت کمپ(Bootcamp) بر روی سیستم عامل مک است. در روش بوت کمپ هنگام بوت شدن لپ تاپ Apple Macbook یا کامپیوتر Mac، شما می توانید از ابتدا سیستم عامل ویندوز را انتخاب کنید. در این حالت Solidworks می تواند از حداکثر توان سخت افزاری سیستم شما استفاده کند و سرعت اجرای آن بهتر می شود. البته پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید از نسخه های جدید سالیدورکس استفاده کنید، ویندوز 10 نسخه 64 بیت را برای نصب با استفاده از روش بوتکمپ انتخاب کنید.

ورک استیشن چیست و آیا برای اجرای سالیدورکز(Solidworks) می توان از Workstation PC استفاده کرد؟

سیستم های ورک استیشن، پی سی های قدرتمندی هستند که به صورت تخصصی برای طراحان سه بعدی، تدوین کننده های فیلم و سازنده های انیمیشن و رندرینگ طراحی شده اند. معمولا ورک استیشن ها دارای پردازنده های قوی هستند و در بعضی از موارد یک سیستم ورک استیشن می تواند دارای 2 عدد سی پی یو یا پردازنده موازی باشد. بعضی از شرکت ها و تامین کننده ها برای اجرای سالیدورک به صورت حرفه ای، انجام سیمولیشن یا انیمیشن با سالیدورکس، کامپیوتر های ورک استیشن استوک را پیشنهاد می دهند. این سیستم ها اگر سالم باشند، به خاطر قیمت مناسب، گزینه بسیار خوبی هستند.

بعضی از ورک استیشن های مناسب برای نصب سالیدورک عبارت اند از : 

HP Z series workstation for Solidworks

Dell T series workstation - Solidworks and CAD software

ورک استیشن های استوک یکی از بهترین و مناسبترین گزینه ها برای طراحی و سیمولیشن با سالیدورک هستند

تصویر ورک-استیشن سری Z اچ پی برای اجرای نرم افزار Solidworks

مانیتور و نمایشگر مناسب برای اجرای سالیدورک

Suitable monitor for Solidworks

سخت افزار مربوط به گیمینگ در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته است و کامپیوتر و مانیتور و حتی موس و کیبورد های مخصوص بازی به بازار آمده است. مانیتور (LCD&LED) هم جزو این تجهیزات است و با مشخصات مختلف در بازار موجود است. فرق اصلی مانیتور های گیمینگ با Monitor معمولی در فرکانس نمایش تصویر(Refresh rate) است. معمولا مونیتور گیمینگ ریفرش ریت بالای 60 هرتز دارد تا موقع بازی کردن، گیمر تصویری واقعی تر را ببینید. اما برای استفاده در نرم افزارهای طراحی مثل سالیدورکس، مقدار فرکانس بیش از 60Hz تاثیر چندانی در حس کاربر هنگام طراحی، سیمولیشن و رندرینگ ندارد. به همین علت خریدن مانیتور گیمینگ برای اجرا کردن Solidworks، هزینه ای اضافه است. البته پیشنهاد ما این است که برای سالیدورک از مانیتورهایی با ابعاد بالای 21 اینچ در سیستم دستکتاپ و حداقل 14 اینچ در لپ تاپ استفاده کنید تا در هنگام مدلسازی سه بعدی و طراحی با سالیدورکز، مشکلی نداشته باشید. برای مثال مینی لپ تاپ ها که مانیتورشان معمولا از 12 اینچ کوچکتر است، چشم طراح را در زمان کار با سالیدورک خسته می کند. مانیتور های PC(سیستم دسکتاپ) با ابعاد 19 و به خصوص 17 اینچ هم همین مشکل را در هنگام طراحی و مدلسازی با سالیدورک دارند. 

آیا می توانیم برای مدلسازی سه بعدی با سالیدورکز(Solidworks)، از تبلت ویندوزی استفاده کنیم؟

یکی از سوال هایی که توسط عزیزان پرسیده می شود این است که آیا با تبلت های ویندوز دار مانند مایکروسافت سرفیس(Microsoft surface) می توانیم سالیدورک را اجرا کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر منظورمان مشاهده و ساختن مدل های سه بعدی نسبتا ساده است، این امکان وجود دارد. 

اما استفاده از تبلت های ویندوزی برای انجام شبیه سازی، رندر گرفتن و ساخت انیمیشن در سالیدورکس، توصیه نمی شود. زیرا همانطور که توضیح دادیم، سیمولیشن و رندرینگ در سالیدورک، فشار بسیار زیادی بر روی پردازنده یا سی پی یو وارد می کند و در نتیجه حرارت زیادی و به مدت طولانی تولید می شود. البته در سیستم های دسکتاپ و لپ تاپ، سیستم های خنک کاری پردازنده(CPU) معمولا مشکلی برای انتقال حرارت به مدت طولانی ندارند زیرا فضای بیشتری در اختیار آن ها است و قرار دادن فن و مجموعه کولینگ راحتتر است.

پس پیشنهاد می کنیم برای آنالیزهای سنگین، رندرینگ و انیمیشن در سالیدورک، از تبلت ویندوزی مانند سورفیس استفاده نکنید.

آیا سالیدورک بر روی سرفیس اجرا می شود؟.

نرم افزار سالیدورک روی سرفیس مایکروسافت قابل اجرا است ولی اجرای شبیه سازی و رندرینگ سنگین، توصیه نمی شود.

پاسخ به سوالات در مورد PC و Laptop مناسب برای نرم افزار سالیدورکز

علاوه بر مطالبی که در این پست به آن پاسخ دادیم، اگر سوالی در مورد خرید لپ تاپ و کیس قدرتمند برای اجرای سالیدورک دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب، آن را از ما بپرسید(البته لطفا قبل از پرسیدن سوالات، مطالب این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید). از تمام عزیزان و همراهان محترم خواهش می کنیم سوالات و پرسش های خود را از طریق بخش نظرات انتهای مطلب از ما بپرسید. تمامی سعی ما در شرکت آراکو این است که بخشی از مطالب آموزشی را به صورت رایگان در دسترس هموطنان ایرانی، مهندسان و طراحان ساکن کشورهای افغانستان و تاجیکستان و تمام پارسی زبانان دنیا قرار دهیم. در این مسیر تلاش کردیم بدون هیچ چشم داشت مادی کتابها، جزوه ها و فیلم های آموزش سالیدورک را تا جای امکان و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار بدهیم و این فرآیند زمان و انرژی زیادی از ما می گیرد. اما امید داریم که این تلاش ها قدم بسیار کوچکی برای بالا رفتن توان علمی و فنی مهندسان و طراحان ایرانی و فارسی زبانان بوده باشد. با این وجود بعضی از دوستان از شماره های تماس آراکو برای مطرح کردن پرسش های شخصی و موردی در زمینه سالیدورک استفاده می کنند و حتی مطالب داخل سایت را به صورت کامل نمی خوانند. با توجه به توضیحات ارائه شده به استحضار کلیه همراهان محترم می رساند شماره های درج شده در سایت برای صرفا برای انجام پروژه طراحی صنعتی به کمک سالیدورک، خدمات مهندسی معکوس، شبیه سازی و تحلیل، و ساخت انیمیشن صنعتی و رندرینگ قطعه و محصول با سالیدورکس است و متاسفانه رفع اشکال سالیدورکس از طریق این شماره ها انجام نمی شود. پیشاپیش از توجه و همکاری شما سروران سپاسگزاریم.

نمونه کیس و لپ تاپ پیشنهادی آراکو برای سالیدورک

در انتهای این مطلب می خواهیم بعضی از لپ تاپ ها و کیس های مناسب برای سالیدورکز را به شما معرفی کنیم. البته توجه کنید که قبل از خرید این سیستم ها، حتما کلیه نظرات و مشخصات آنها را مطالعه کنید. مشخصا Laptop ها و PC های معرفی شده در این قسمت صرفا پیشنهاد ما در شرکت آراکو است و مسئولیتی در قبال خرابی سخت افزار و مشکلات احتمالی نخواهیم داشت. در ادامه این قسمت ابتدا به معرفی گزینه های پیش رو با توجه به طبقه بندی قیمتی می پردازیم و در هر بازه قیمت سعی می کنیم گزینه های خوب را که سخت افزارشان برای اجزای سالیدورکز مناسب است معرفی کنیم.

کیس و سیستم دسکتاپ پیشنهادی برای اجرای Solidworks

1- کیس و سیستم کامپیوتر طراحی و مهندسی در بازه قیمت تا 15 میلیون تومان

در این بازه قیمتی عملا خریدن کیس و مانیتور نو برای طراحی و مدلسازی سه بعدی، انتخاب خوبی نیست چون کانفیگوریشن بسیار ضعیفی نصیب شما خواهد شد. اما باید به شما بگویم که جای نگرانی نیست زیرا یک گزینه بسیار عالی، استفاده از کیس های استوک است. برای مثال کیس های استوک HP را می توانید با قیمتی مناسب خریداری کنید. به عنوان مثال شرکت ما برای بعضی از مشتریان سازمانی که می خواستند با قیمت پایین کیس بخرند، گزینه های استوک را پیشنهاد داده که اکثر آنها بدون هیچ مشکلی در حال کار هستند. لپ تاپ و کیس استوک در واقعا سیستم هایی است که در کشورهای دیگر به خاطر دلایلی مانند تعطیلی شرکت، به قیمت بسیار مناسب برای فروش گذاشته شده است. برای جستجوی گزینه مناسب، با استفاده از موتورهای جستجو مثل گوگل(Google) کافی است عبارت "کیس استوک" یا "لپ تاپ استوک مهندسی" را جستجو کنید. به این ترتیب در این موتور جستجو و همچنین یاهو و بینگ سایت های مناسبی را برای خرید این گونه کیس های پیدا می کنید.

برای مثال شما یک کیس استوک HP EliteDesk 800 G3 با پردازنده i5 نسل 6(Core i5 6500) را که دارای 8 گیگا بایت رم و هارد 1 ترابایت است، با قیمت حدودی 8 میلیون تومان می توانید خریداری کنید(با گرافیک آنبرد) . البته مشخص است که سیستم های استوک با این مشخصات برای طراحی ها و مدلسازی های معمولی جواب می دهد، اما اگر به صورت تخصصی با اسمبلی های بیش از 200 قطعه در سالیدورک کار می کنید یا حجم کار سیمولیشن شما بالا است، این کیس ها گزینه نسبتا قوی برای شما نیستند.

کیس استوک ارزان قیمت میان رده برای سالیدورکس

مینی کیس و کیس های استوک میان رده HP، Dell و Lenovov، گزینه هایی اقتصادی برای طراحی و اجرای سالید ورک هستند

2- کیس و PC برای سالیدورک(Solidworks) در بازه قیمت 15 تا 40 میلیون تومان

خوشبختانه در بازه قیمت 15 الی 45 میلیون تومان گزینه های قابل قبولی در اختیار شما است. در این بازه قیمت شما هم می توانید از کیس های نو استفاده کنید و هم امکان استفاده از کیس های استوک را دارید. در مورد سیستم استوک امکان خرید HP workstation Z420, Z600 و Z800 وجود دارد. این کیس ها را می توانید با یک CPU زئون یا دو پردازنده در این بازه قیمت خریداری کنید. پیشنهاد ما این است که در این بازه قیمت تمرکز خود را بر قوی بودن پردازنده بگذارید و درگیر خریدن کارت گرافیک گران قیمت نشوید. البته می توانید به اضافه کردن یک SSD Hard drive هم با حافظه تقریبی 128 تا 256 گیگابایت فکر کنید چون سرعت اجرای Solidworks بسیار بالا می رود.

اما اگر خریدن یک کیس نو را در نظر دارید، کیس های اسمبل شده شرکت HP مدل ProDesk 400 G6 گزینه های بسیار خوبی هستند. به صورت کلی پیشنهاد ما این است که از اسمبل کردن سیستم در این بازه قیمت خودداری کنید زیرا کیس های اسمبل شده شرکت های Lenovo، DELL، HP معمولا آزمایش خود را پس داده اند و همخوانی مناسبی بین Motherboard، CPU، Hard disk و سیستم خنک کننده برقرار است و در طولانی مدت هزینه کمتری را برای شما خواهند داشت.

3- لپ تاپ مناسب برای اجرای سالیدورک(از قیمت 35 تا 45 میلیون تومان)

تعدادی از بازدیدکنندگان در بخش نظرات از ما سوال کرده بودند برای خرید Laptop حرفه ای و قوی که بتواند براحتی Solidworks را اجرا کند چه گزینه ای پیشنهاد می کنید؟

شما با هزینه ای در حدود 35 تا 45 میلیون تومان چند انتخاب مناسب برای خرید لپ تاپ طراحی با سالیدورک دارید.

ما در این قسمت، چند سیستم Laptop پیشنهادی برای کار با سالیدورکس را به همراه گانفیگوریشن، قیمت حدودی و لینک خرید را برای شما قرار می دهیم.

- لپ تاپ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX

بازه قیمت 38 الی 44 میلیون تومان(فروردین 1402)

پردازنده Core i5 12450H

رم 8GB DDR4-3200 mHz

هارد 512GB SSD

کارت گرافیک 4GB NVIDIA GeForce GTX 1650 

لینک فروش لپتاپ  HP Victus 15-FA0031DX در سایت ترب

- لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IH05-NB

بازه قیمت 40 - 45میلیون تومان(فروردین 1402)

پردازنده Core i7 10750H

رم 16GB DDR4

هارد 256GB SSD + 1TB HDD

کارت گرافیک 4GB NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti GDDR5

لینک فروش لپتاپ Lenovo مدل IdeaPad Gaming 3 15IH05-NB در دیجیکالا

- لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6

بازه قیمت 45 - 48 میلیون تومان(فروردین 1402)

پردازنده Core i7 10370H

رم 8GB DDR4-3200

هارد 256GB SSD NVMe + 1TB HDD

کارت گرافیک 4GB NVIDIA GeForce GTX 1650 GDDR6

لینک مشخصات فنی لبتاپ Lenovo مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6 در دیجیکالا

- لپ تاپ دل سری جی(Dell G series)

قیمت پایه از 760 پوند

مدل سی پی یو Core i5 12500H

رم 8GB DDR4-3200

هارد 512GB ,M.2 ,PCIe, SSD 

کارت گرافیک 4GB NVIDIA GeForce RTX 3050 GDDR6

لینک قیمت و مشخصات در سایت DELL

 

انجام پروژه طراحی و مدلسازی صنعتی با نرم افزار سالیدورکس

انجام پروژه شبیه سازی استاتیک در سالیدورک

انجام پروژه رندرینگ صنعتی و تهیه رندر تبلیغاتی از مدل سه بعدی در سالیدورکز

شبیه سازی سیالاتی و سیمولیشین سیالات با سالید ورک

تهیه انیمیشن صنعتی با استفاده از Solidworks

انجام پروژه راه دور (خارج از ایران) با نرم افزار Solidworks

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

شماره تماس مستقیم : 09124780268

شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

وبسایت شرکت آراکو

نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام

کانال آپارت آراکو، فیلم فارسی آموزش سالیدورکس

لینک مقاله کامپیوتر مناسب برای سالیدورک، در سایت آراکو 

لینک مقاله بهترین ورژن سالیدورکس برای نصب

اکانت ویرگول 

تنظیم و آپشنهای سالیدورکز

آشنایی با هموژنایزر روتور استاتور

نظرات (۵۸)

سلام
من یه لپتاپ با این مشخصات دارم کدوم نسخه رو پیشنهاد میدهید.
لینوو cori 5 نسل ۶
Ram,=8 gb
گرافیک =4gb
حافظه =500gb hdd
پاسخ:
سلام و عرض ادب
دوست عزیز با کانفیگ شما سالیدورکز تا ورژن 2022 قابل اجرا است.
البته ورژن 2023 هم احتمال زیاد نصب میشه

سلام خسته نباشید لپتاپ asus tuf gaming a15 برای سالید مناسبه؟

پاسخ:
درود بر شما
بله دوست عزیز
لپ تاپ های گیمینگ معمولا بخاطر توان پردازنده، استفاده از هارد SSD و رم حداقل 8 و همچنین داشتن سیستم کولینگ قوی گزینه مناسبی برای اجرای سالیدورک هستند
البته کارت گرافیک های گیمینگ برای نرم افزارهای طراحی سه بعدی کاربری چندانی ندارد.

سلام . خسته نباشید

آیا با مشخصات زیر میتونم سالید ورک رو اجرا کنم؟

Ram: 16 gb ddr4

Cpu: i3 7100

کارت گرافیک ندارم 

پاسخ:
سلام
روز شما بخیر
بله دوست عزیز 
می توانید سالیدورکس را با این کانفیگ اجرا کنید
البته در بخش سیمولیشن و رندرینگ سالید سرعت پایینتری خواهید داشت.

سلام خسته نباشید

آیا بر روی لب تاپ لنوو v15 

i31115

Gpu 2gmx350

Ram8 سالیدورک اجرا میشه؟

 

 

 

پاسخ:
سلام
وقت بخیر
بله دوست عزیز
نرم افزار سالیدورک بر روی این لپ تاپ اجرا میشود. البته برای سیمولیشن و رندرینگ، سرعتتون از حالت عادی کمتر خواهد بود.

سلام خسته نباشید

بنده بخاطر کاری که دارم یک لپتاب کوچیک کمتر از ۱۳ اینچ نیاز دارم. پیشنهادی دارید که بشه سالیدورک هم روش اجرا کرد؟

  • اکبر غلامی
  • با عرض سلام

    میخواستم بدانم برای ویندوز 8.1 چه ورژنی از سالید ورکز مناسب است؟

    پاسخ:
    سلام و عرض ارادت
    جناب غلامی در مقاله ورژن مناسب سالیدورکس برای نصب، توضیح داده ایم که برای هر ویندوز، چه نسخه ای از سالید مناسب است.

    سلام وقت بخیر این سیستم لنو ای بد 3 مدل          16رم            i5 11th            512ssd

    mx350  ذو گیگ  و ویندوز 11 برو جواب سالید 2023 رو میده؟

    و اینکه نسخه 2021 روی ویندور 11 نصیب میشه ؟

    پاسخ:
    سلام 
    وقت بخیر
    بله سیستم شما برای سالیدورکس 2023 مناسب هست. فقط باید از کارت گرافیک آنبرد استفاده کنید.
    در پاسخ به سوال دم شما، ورژن 2021 سالیدورکز روی ویندوز 11 نصب نمیشود.

    با سلام خدمت کارشناس محترم سایت و تشکر فراوان بابت پاسخگویی به سوالات . بنده چند روز پیش هم سوالی پرسیدم و لطف کردید جواب دادید .. بنده دو کارت گرافیک ( استوک ) و به یک قیمت انتخاب کردم. ۱) firepro  w7000 4gb و ۲) quadro  k4200 4 gb .. بنظر شما کدامیک عملکرد بهتری دارد ؟ و یک نکته که در اینترنت دیدم اینکه بعضی از کارت گرافیک هایی که در پیشنهاد سایت سالیدورک نیست .ولی با دستکاری در رجیستری ویندوز آنها را در محیط Realviewo بکار میگیرند .مثل کارت گرافیک gtx 750 و...آیا فرقی ندارند ؟؟ ( برای ما مهم دیدن شکل و محصول بعد از طراحی بصورت real است . و با محیط هایی که نیاز به کارت گرافیک مدل باشد کاری نداریم . در حد طراحی قطعه و قالب های سبک پلاستیک )‌

    با سلام و درود خدمت کارشناس محترم و باسواد سایتتون .و تشکر بابت پاسخگویی سوالات که خودش یکجورایی بانک اطلاعات شده . انشالله  همیشه سالم و تندرست باشید .سوالم اینکه با این اوضاع بد اقتصادی پسرم کارت گرافیکی میخواد که بتونه هم بازی کنه .و هم اتوکد و سالیدورک کار کنه . خودش میگه rx 580  8gb بخرم .( البته بصورت دست دوم .اما بدون ماین شدگی !!) بنظرتان این کارت مناسبه ؟ 

    پاسخ:
    درود بر شما 
    خیلی ممنونم از لطفتون
    در مورد کارت گرافیک همانطور که عرض شد، با کارت گرافیک آنبرد هم می توانید از سالیدورک استفاده کنید. اما کارت گرافیک های مدلسازی سه بعدی با گرافیک مخصوص بازی تفاوت دارد و هر یک برای منظور خاصی طراحی و تولید شده است. 
  • مجتبی آرین
  • سلام خسته نباشید.

    من یک لپ تاپ 

    HP zbook 17 g1 دارم با مشخصات 

    i5 4380

    8g ddr3

    Quadro k3100m 4g gddr5

    128 g ssd 

    می خواستم ببینم جواب میده من تازه این لپ تاپ رو خریداری کردم

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    لپ تاپ شما برای سالیدورک جواب میدهد ولی چون پردازنده شما نسل 4 هست(در حال حاضر نسل 13 پردازنده ها وارد بازار شده)، انتظار انجام سریع شبیه سازی های سنگین و رندرینگ طولانی را نداشته باشد.

    سلام مهندس لپ تاپ تاچ بگیرم بهتر هست یا معمولی  تاچ کارایی برای سالید ورک داره  داره 

     

     

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    وقت شما بخیر
    به نظر بنده لپ تاپ تاچ با توجه به هزینه بالاتر و احتمال خرابی بیشتر، گزینه مناسبی برای سالیدورکس نیست. 
    و البته در هنگام کارکردن با سالیدورک، استفاده از موس بسیار راحتتر هست(با توجه به قابلیت های کلیک موس)

    سلام وقت بخیر برای سیستم من کدوم نسخه رو پیشنهاد میکنید 

    i5 8300H cpu2.30GHZ

    16GB RAM

    256SSD 

    4GB  quadro p600

    پاسخ:
    درود بر شما
    دوست عزیز مشخصات سیستم شما نسیتا خوب است و می توانید سالیدورک 2022 و 2023 را براحتی نصب کنید
    در عین حال سیستم شما کارت گرافیک قدرتمند سری کوادرو دارد و درایور مخصوص را می توانید از سایت رسمی شرکت سالیدورکس نصب کنید.

    آقا این قیمتی که برای لپ تاپ ها گذاشتی اصلا بروز نیست. 

    پاسخ:
    با تبریک سال نو و ضمن تشکر از تذکر صحیح شما
    قیمت ها را بروز کردیم دوست عزیز
    بخاطر بالا رفتن قیمت دلار بود

    با تشکر از مطالب خوبتون

    ما برای شرکتمون نیاز به خرید 5 کیس حرفه ای برای اجرای سالیدورکس داریم

    شما می تونید در این زمینه به ما مشاوره بدید؟

    حق الزحمه مشاوره را هم خدمتتان تقدیم می کنیم

     

    پاسخ:
    عرض سلام و تقدیم احترام
    بله ما در زمینه خرید سیستم مناسب سالیدورک به مجموعه ها و شرکت های صنعتی مشاوره میدهیم و سخت افزار مناسب را با توجه به قطعات و اسمبلی هایی که در سالیدورکس می سازید پیشنهاد خواهیم داد.
    شماره تماس بنده
    09124780268

    با سلام و خداقوت و تشکر از سایت بسیار خوب و آموزشی شما ، سوالم اینکه آیا از کارت گرافیک های معمولی و ارزان مثل gt 730, gt740 , gt710 هم می‌شود در سالیدورک استفاده کرد ؟ برای شروع به کار با سالیدورک با سیستم cpu i3 10100, m.b 510 me, ram 8 gb ،،، حال برای گرافیک این سیستم نمیدونم گرافیک نو gt یا کوادرو k2000 , یا p400 و یا rx 580 4gb یا 8gb دست دوم بخرم ؟؟؟ با تشکر 

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    خواهش می کنم. ممنون از توجه شما
    در مورد سوالتون باید بگم با توجه به اینکه سی پی یو شما نسل 10 هست و بنچ مارک نسبتا خوبی دارد، مشکلی نخواهید داشت 
    رم شما هم برای شروع کار مناسب هست. 
    پیشنهاد من این هست که کارت گرافیک هم اصلا در ابتدا براش هزینه نکنید و از گرافیک آنبرد خود پردازنده استفاده کنید. 
    بنده خودم در بسیاری از شرکتهایی که برای مشاوره میرم کارت گرافیک خاصی ندارند و عموما از Intel hd graphic که بصورت پیش فرض روی پردازنده قرار دارد استفاده می کنند. 

    با سلام و تشکر بابت اطلاعات و پاسخگویی به سوالات کاربران . سوالم اینکه با توجه به اینکه فرکانس پایه سی پی یو هم در سالیدورک  هم تاثیر گذار هستش ..بنظر شما cpu i5 9500 یا i5 9500  با ۶ هسته اصلی و ۸ رشته و cpu i3 10100 با ۴ هسته و ۶ رشته ولی فرکانس پایه 3.6  مگاهرتز ...بنظر شما کدام بهتر است ؟

    پاسخ:
    سلام 
    خواهش می کنم
    به مساله مهمی اشاره فرمودید. فرکانس پایه در سرعت کار سالیدورکس به صورت پایه تاثیر زیادی دارد. پیشنهاد من این هست که intel core i5 9500 را انتخاب کنید. از آدرس زیر هم می توانید بنچ مارک هر پردازنده را برای اجرای سالیدورک بررسی کنید.

    درود بر شمام. اگر یک لپتاب با cpu Razer 5 5500 uکه قویتر از i7 10750 H هست با رم 16 گیگ گرافیک انبرد (512 MB AMD) میشه سالیدورک رو راحت اجرا کرد؟، این لپتاب رو بخاطره اینکه صحفه نمایش لمسی 4k داره میخوام بخرم. و رندر نمیگیرم و بیشتر از محیط موشن و سیمولیش سالید استفاده میکنم. ممنون میشم جواب بدین.♥️

     

     

     

     

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    بله دوست عزیز 
    سیستمی که برای اجرای سالیدورکس انتخاب کردید نسبتا خوب هست. البته پیشنهاد می کنم حتما کولپد هم بگیرید چون در زمان اجرای سیمولیشن سالید، پردازنده معمولا داغ می شود.
    اطلاعات مربوط به بنچ مارک پردازنده  

    AMD Ryzen 5 5500U

     
    را می توانید در این لینک مشاهده کنید.

    سلام آقای مهندس
    روزتون بخیر
    آیا برای کارهای شبیه سازی و رندر استفاده از مینی کیس برای اجرای سالیدورکز رو توصیه می کنید؟

    پاسخ:
    عرض سلام و تقدیم احترام
    سوال خوبی پرسیدید
    بخاطر اینکه مینی کیس ها برای کارکردن زیر بار کامل سی پی یو در بلند مدت طراحی نشده اند، من پیشنهاد می کنم حداقل برای شبیه سازی سالیدورکس و یا انیمیشن از این سیستم ها استفاده نکنید. 
    البته برای طراحی با سالیدورک، مینی کیس هم می تواند گزینه خوبی باشد.

    سلام 

    مناسبترین نسخه ی سالیدورک برای ویندوز ۷ _۳۲ بیت چه نسخه ای هست ؟

    و آخرین نسخه ای که توسط این ویندوز پشتیبانی میشه کدومه؟

    لطفا در پاسخ لینکش رو هم ارسال کنید ممنون

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    آخرین نسخه سالیدورک که روی ویندوز 7 با معماری 32 بیت قابل اجراست، Solidworks 2014 SP5 است.
    حتما توجه کنید که ویندوز های 32 بیت نمی توانند بیشتر از 4 گیگا بایت رم را ساپورت کنند.
    لینک مربوط به windows 7 end of life for Solidworks

    مونیتور گیمینگ برای سالیدورک خوب هست؟

    بنظرتون یه صفحه 22 اینچ جواب میده؟

    پاسخ:
    درود بر شما دوست عزیز
    مانیتور لازم برای سالیدورک لزوما گیمینگ نیست
    توجه داشته باشید که نمایشگرهای مخصوص بازی بخاطر زمان پاسخگویی خیلی کمی که دارند، معمولا گران هستند.
    در صورتیکه در سالیدورکس شما نیاز به Response time ویژه ای ندارید.
    ابعاد مانیتور هم از 19 اینچ به بالا بنظرم کافی است.

    سلام وقت بخیر
    من میخواستم سالید 2018 رو نصب کنم ولی با سرویس پک 0.1 
    سیستمم CORI 3 نسل 8 ویندوز 10
    و صرفا برای سرعت بالا تر و اجرای راحتتر میخواستم 2018 رو نصب کنم
    شما چه پیشنهادی برای ورژن دارید؟

    پاسخ:
    سلام همراه گرامی
    اگر پردازنده نسل 8 و رم در حدود 6 گیگ به بالا دارید سالیدورکس 2018 گزینه خوبی است. 
    البته پیشنهاد من نصب سالید با سرویس پک 4 یا 5 است که معمولا کمتر از نظر نرم افزاری مشکل دارد.

    تشکر از شما 

    بنظرتون اگر من هارد سیستم رو به صورت کامل بردارم و SSD یا NVME نصب کنم سرعت اجرای سالیدورک بیشتر میشه؟

    در حال حاضر هارد 1 ترابایت معمولی، 8 گیگ رم و سی پی یو i5 دارم.
     

    پاسخ:
    درود بر شما
    استفاده از اس اس دی مطمئنا باعث افزایش سرعت لود و اجرای سالیدورکس خواهد شد. 
    البته برای ذخیره کردن اطلاعات من پیشنهاد می کنم حتما هارد دیسک معمولی هم داشته باشید و فقط درایو C را بر روی SSD قرار دهید.

    سلام

    خدا قوت

    روی سیستم

    Hard500

    Ram 4

    Core i3

    سالیدورک 2017 نصب کردم ولی مشکلش اینه که در محیط پارت (part) در قطعاتی که نقشه اشون طولانیه هنگ میکنه .

    بنظرتون مشکل میتون از کجا باشه؟

    پاسخ:
    سلام 
    خیلی متشکرم از شما
    دوست عزیز از این اطلاعاتی که فرمودید من نمی تونم با قطعیت بگم بخش بحرانی سخت افزار شما در هنگام باز کردن فایلهای سنگین سالید ورک چیست. البته شما می توانید قبل از باز کردن فایل در سالیدورکس، Task manager ویندوز را باز کنید و قسمت performance را فعال کنید. بعد از این مدل سالیدورک را باز کنید و در این حالت ببینید از بین CPU, Ram و Disk ، کدام موارد در حالت 100% قرار دارند. البته اگر مدل شما تعداد قطعات زیادی دارد، ممکن است مشکل از کارت گرافیک هم باشد. 

    مطلبتون خیلی طولانی بود و من هر چقدر گشتم نتونستم بفهمم آیا سالیدورک بر روی لینوکس قابل نصب هست؟

    چون من بخاطر کارم باید سیستم عامل لینوکس داشته باشم. ولی می خوان سالید رو هم کار کنم. چون نوشته بودید زنگ نزنید پیام فرستادم

    پاسخ:
    عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما 
    خیلی ممنون که بجای تماس پیام گذاشتید. اتفاقا این سوال رو تا الان کسی نپرسیده بود.
    متاسفانه سالیدورک بر روی لینوکس به صورت مستقیم قابل نصب نیست ولی با استفاده از نرم افزارهای ویرچوال ماشین می توانید ویندوز و Solidworks را در لینوکس نصب کنید.

    خسته نباشید عرض می کنم به شما عزیزان که این مطالب آموزش سالید رو به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دادید.

    بنده برای شرکتم باید 5 عدد سیستم مناسب نرم افزار Solidworks بگیرم. البته اگر شما به من مشاوره تلفنی بدید حاضرم حق الزحمه شما رو هم تقدیم کنم. 

    آیا این امکان رو دارید که به بنده کمک کنید؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    خواهش می کنم
    بله دوست عزیز امکان مشاوره انتخاب سیستم با پرداخت حق مشاوره وجود دارد.

    تشکر فراوران

    پاسخ:
    خواهش می کنم همراه عزیز

    ممنونم از پاسخگویی به موقع

    جهت اطمینان این سوالات رو می پرسم

    درمورد 2016 ویندوز 10 موردی نداره؟ چون در لینکی که گذاشتید از ورژن های 2017 به بالا بود و ظاهراً و یندوز 7 تا 2020 رو جواب میده.

    در نهایت پیشنهاد شما بزرگوار چیه؟، اینکه ویندوز عوض نکنم و نیازی به نصب ویندوز 7 نیست و فقط کرک سایتی که معرفی کردید رو اعمال بکنم؟

    باتشکر

    پاسخ:
    سلام مجدد
    بله قربان طبق توضیحات سالیدورک که در ادامه لینک را خواهم گذاشت، ورژن 2016 سالید بر روی ویندوز 10 قابل نصب است.

    سلام

    سالیدورک 2013 رو نصب کرده بودم ولی برخی از بخش های اون برام اعمال نمی شه. مثل toolbox برای قرار دادن پیچ، مهره و... علاوه بر اون بخش deform اصلاً کار نمی کرد، همچنین تو قسمت اندازه گذاری یا configuration هم مشکل دادشتم. تو بخش assembly هم ارور می داد.

    سیستم من cori 5 و RAM 8 و ویندوز 10 هستش.

    1. خواستم بدونم اگر سالید 2016 رو نصب بکنم این مشکلات برطرف می شن؟

    2. آیا باید ویندوز عوض کنم؟، مثلاً ویندوز 7 رو نصب بکنم بهتره؟

    پاسخ:
    سلام همراه عزیز
    با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر میاد مشکل از کرک و نصب سالیدورکس باشه. سخت افزار سیستم شما برای Solidworks 2016 مناسب هست و مشکلی ندارید. بنده قبلا سالید 2016 رو روی سیستم با 4 گیگ رم و سی پی یو Core i3 هم نصب کردم. فقط دقت کنید که موقع uninstall ورژن 2013، همه اطلاعات رو پاک کنید. 
    علاوخ بر این حتما آخرین سرویس پک سالیدورک 2016 رو نصب کنید و پیشنهاد من استفاده از کرک شرکت JB team هست.
    البته ما در مطلب کدام ورژن سالیدورک برای نصب بهتر است، توضیحات کاملتری در این مورد دادیم.

    سلام 

    می خواستم حداقل نیاز سیستم برای سالید ۲۰۱۵چی هس

    پاسخ:
    ضمن عرض سلام
    در خصوص سخت افزار لازم برای اجرای سالیدورک 2015، یک پردازنده Core i5 یا Core i3 نسل چهارم به بعد(ترجیحا) به نظر من مناسب هست.
    مقدار رم(RAM) مورد نیاز برای نصب و اجرای سالیدورکس 2015، حداقل 4 گیگ باید در نظر گرفته شود. البته برای اجرای روان و سریعتر سالید، 8 گیگابایت رم گزینه بهتری است.
    اگر از نظر منابع سخت افزاری محدودیت دارید، نیاز به کارت گرافیک هم برای شروع کار با Solidworks وجود ندارد و با گرافیک آنبرد Intel HD graphics، امکان کار خواهید داشت.
    البته پیشنهاد من نصب نسخه 2016 سالیدورکز می باشد.

    سلام با این حساب کارت گرافیک های سری جی فورس عملا بی استفاده است تو سالید؟

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    کاملا بی استفاده نیست. ولی سالیدورک استفاده خلی کمی از ظرفیت کارت گرافیک های Geforce انجام میدهد. البته با استفاده از یک نرم افزار مشابه کرک، شما می تونید کارت های گرافیکی که مورد تائید Solidworks نیست رو هم به نرم افزار معرفی کنید که البته بنده به شخصه توصیه نمی کنم.

    سلام

    من یک تبلت سامسونگ دارم. چطور میشه روش سالیدورک نصب کنم؟

    آیا اصلا روی اندروید سالیدورک رو میشه نصب کرد؟

    پاسخ:
    درود بر شما
    دوست عزیز متاسفانه سالیدورک بر روی سیستم عامل Android نصب نمیشود.
    برای نمایش فایلهای سه بعدی روی اندروید نرم افزار Edrawing رو می تونید نصب کنید.
  • حامد نوازی
  • اول می خوام تشکر کنم از این اطلاعات کاملی که در مورد خرید کیس و لپ تاپ برای سالیدورک گذاشتید.

    ممنون میشم اگر من رو هم راهنمایی کنید.

    من به خاطر شرایط فعلی، نمی تونم مبلغ زیادی برای خریدن کیس سالیدورک هزینه کنم. به نظر شما اگر کیس استوک برند Dell با مشخصات زیر بگیرم می تونم باهاش سالید کار کنم؟

    • پردازنده:Core i5 6500
    • حافظه رم:8GB DDR4
    • هارد دیسک:۵۰۰ گیگ
    پاسخ:
    درود بر شما جناب نوازی
    خواهش می کنم. تمام تلاش ما این هست که بتونیم مرجع رایگانی برای آشنایی و آموزش سالیدورک باشیم.
    در مورد سیستم، مشخصاتی که فرمودید برای نصب سالیدورک کاملا مناسب هست و بسیاری از محیط های سالیدورک هم بدون هیچ مشکلی کار خواهند کرد.
    البته بنده پیشنهاد می کنم حتما اگر سیستم استوک خریداری می کنید، روی اون هارد نو نصب کنید که خدا نکرده بعدا اطلاعات ارزشمندتون از بین نره.
    موفق و پیروز باشید.

    با سلام ، سوالم اینکه آیا مینی کیس ها«با سخت افزار بروز» مناسب کار با برنامه های گرافیکی مثل سالیدورک میباشد؟ چون قیمت پایین تری نسبت به کیس معمولی دارند،،

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام
    روزتون بخیر
    بله دوست عزیز، مینی کیس ها هم گزینه خوبی برای Solidworks هستند. البته اگر شبیه سازی یا ساخت انیمیشن های سنگین دارید که سیستم باید بیشتر از 2-3 ساعت به صورت فول لود(CPU usage 100%) کار کند، بهتر است از سیستم دیگری استفاده شود.

    با سلاوخدا ،و تشکر از پاسخگویی تخصصی به سوالات،، بنظر شما  کارت گرافیک amd fir pro w7000 مناسب سالیدورک ،و طراحی قالب های صنعتی ،میباشد؟ ظرفیت 4گیگ،، سال ساخت 2012 میباشد ، 

    پاسخ:
    سلام
    خواهش می کنم دوست عزیز. بله کارت گرافیک فایر پرو W7000 برای سالیدورکز مناسب هست
    لیست کارتهای گرافیکی که توسط سالیدورک ساپورت میشود را در لینک زیر می تواندی مطالعه کنید.

    با سلام ،و تشکر از مطالب آموزنده و پاسخ به سوالات ، سوال بنده اینکه با توجه اینکه سالیدورک به cpuقوی نیاز دارد ، آیا در طراحی قالبهای صنعتی و محیط اسمبلی نیاز به کارت گرافیک پیدا میکنیم؟

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام بر شما دوست عزیز
    خواهش می کنم.
    در مورد طراحی قالب و اسمبلی هایی که تعداد قطعات زیاد دارند کارت گرافیک مناسب Solidworks می تواند به شما کمک کند اما اگر از کارت گرافیک آنبرد هم استفاده می کنید جای نگرانی نیست و با بهینه کردن تنظیمات می توانید پروژه خود را انجام دهید. یکی از بهترین گزینه ها در اسمبلی های بزرگ استفاده از Solidworks large assembly mode است.

    سلام لطفابفرمایید که هرچه تعداد قطعات اسمبل بیشتر میشه کیفیت تصویر اسمبل پایین میاد علت از کارت گرافیک است یا سی پی یو

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    وقتی تعداد قطعات اسمبلی خیلی زیاد باشه هم کارت گرافیک، هم پردازنده و هم مقدار و سرعت رم میتونن در کند شدن فایل و پایین اومدن کیفیت تاثیر بگذارند.
    برای این که این مشکل پیش نیاد باید در بخش تنظیمات، حالت Solidworks large mode assembly رو فعال کنید.
     

    با سلام

    من لپ تابم رم 4 گیگ و ویندوز 10 64 بیت با cpu 2.3ghzهست سالیدورکس رو میتونم نصب و اجرا کنم اگه میتونم کدوم نسخه سالیدورکس رو بهتره نصب کنم. 

    سلام 
    برای نصب باسیستم intel pantium 3220
    geforce gt 710
    ram 8

    خوب کار میکنه یا باید cpu رو عوض کنم؟

     

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    دوست عزیز رم شما مناسب هست
    کارت گرافیک تاثیر چندانی نداره و حتی گرافیک های آنبرد هم جواب خواهد داد. 
    اما سی پی یو شما به نظرم ضعیف هست و پیشنهاد می کنم یا سالیدورک ورژن پایین رو ابتدا نصب کنید(2016 به پایین) و ببینید جواب میده و یا پردازنده رو عوض کنید.
    برای دانلود ورژن های مختلف سالیدورکس به این پست مراجعه کنید.

    سلام 
    برای نصب باسیستم intel pantium 3220
    geforce gt 710
    ram 8

    خوب کار میکنه یا باید cpu رو عوض کنم؟

     

    با سلام . ممنون از توضیحاتتون، عالی بودن.

    فقط اینکه کلی جستجو کردم که روی لپ تاپم کدوم نسخه solidworks رو نصب کنم ولی هنوز به نتیجه ای نرسیدم. اگه ممکنه راهنماییم کنید. لپ تاپم شامل 6 گیگ رم ddr3، کارت گرافیک انویدیا 740m و cpu core i5 نسل 3 هست.

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    به نظر بنده شما نسخه های سالیدورکز 2018 را برای اطمینان خاطر بیشتر نصب کنید. البته احتمالا سالیدورک 2020 و 2021 هم  بر روی لپ تاپ شما اجرا می شود. حتما توجه داشته باشید که از ویندوز 64 بیت استفاده کنید.

    فرق نسخه های قدیمی تر مثلا۲۰۱۹ با۲۰۲۱ چیه ؟

    ایااگه ۲۰۲۱ استفاده کنیم بهتره یافرقی نمیکنه؟

    پاسخ:
    سلام 
    روز بخیر
    دوست عزیز نسخه های جدید تر سالیدورک معمولا بر رفع ایراد ها و باگ نرم افزار و بهتر کردن تجربه کاربری، تمرکز دارند. برای همین در دستورات و کارهای اصلی تفاوتی معمولا وجود ندارد. البته رابط کاربری هم به مرور زمان بهتر می شود. 
    این رو هم باید عرض کنم که بعضی از امکانات به سالیدورکز در ورژن های جدید اضافه شده است که معمولا امکانات خاص هستند(مثل قابلیت های شبیه سازی و ...)
    به صروت کلی مهمتر از نسخه مورد نظر شما برای نصب سالیدورکس، سرویس پک آن مهم است. توصیه من این است که از سرویس پک های 2 به بعد استفاده کنید.
    یکی از بهترین کرک های موجود برای سالیدورک، مربوط به JB-Team هست که البته برای دانلودش باید مبلغی رو پرداخت کنید. 
    من لینک دانلود رو برای شما قرار می دهم.

    سلام سیستم i5 6200u باکارت گرافیک ۲گیگ و۸گیگ رم توانایی استفاده روان وراحت ازسالیدرورکز۲۰۲۱ رادارد؟                                                                                                  

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    بله دوست عزیز.امکان اجرا و استفاده سالیدورک 2021 رو با مشخصاتی که گفتید دارید. البته استفاده از این لپ تاپ را برای تهیه انیمیشن و سیمولیشن های سنگین سالیدورکس توصیه نمی کنم.

    ببخشید برای اجرای سالیدورک 2021 میشه از سی پی یو Core i3 استفاده کنم؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    بله دوست عزیز 
    استفاده از پردازنده intel core i3 برای Solidworks 2021 و 2020 مشکلی ندارد.
    البته باید اضافه کنم که پردازنده های نسل 8 ام، نهم و دهم i3 بعضا توان پردازش بالایی دارند و حتی از بعضی سی پی یو های Core i5 و core i7 نسل سه و چهار قویتر هستند.

    سلام من سرفیس پرو ۴ دارم به نظرتون برای سالید ورکس مناسب هست ؟

    پاسخ:
    سلام 
    وقت بخیر
    سرفیس برای کار با سالیدورک مناسب هست ولی بهتر هست کار سنگین و طولانی مانند شبیه سازی و تحلیل با اون انجام ندهید..

    سلام و وقت بخیر،برای لپتاپ ASUS,Core i3 1.8GHz با رم4 و گرافک 2،ویندز7،کدوم نسخه سالید رو باید دانلود کنم و اینکه آیا مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    اگر ویندوز سون نسخه 64 بیت داشته باشید تمام ورژن های سالیدورک رو می تونید نصب کند. البته سالیدورکز 2021 ممکنه نصب نشه
    پیشنهاد من این هست که اگر تازه دارید با سالیدورکس کار می کنید نسخه هایی مثل 2016 و 2018 رو نصب کنید که حجم کمتری دارند و در عین حال نیاز به منابع سخت افزاری کمتری هم خواهند داشت.

    سلام

     من لپ تب tuf gaming دارم   بنظرتون مناسب کارای سنگین سالید ورک هست؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    دوست عزیز لپ تاپ های گیمینگ معمولا گزینه قابل قبولی برای اجرای Solidworks هستند. اما سرعت اجرای نرم افزار بیش از همه به پردازنده بستگی دارد. بنابراین اگر CPU شما مناسب است می توانید برای کارهای سنگین سالیدورک مانند سیمولیشن، رندرینگ و انیمیشن از این لپ تاگ استفاده کنید. توجه کنید که کارت گرافیک تاثیر چندانی در کیفیت کار با سالید ورکس ندارد.

    وقتی سالید رو نصب میکنیم چه مقدار فضا رو میگیره ؟  برا من 23 گیگ فضا رو اشغال کرده...!!!

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    مقدار فضای هارد دیسک مورد نیاز برای سالیدورک 2021 در حدود 20 گیگا بایت است. اگر در سیستم شما بیشتر از این مقدار فضا اشغال شده ممکن است به دو علت باشد :
    1- زمان نصب سالیدورکز، پلاگین ها و اد این ها اضافه نصب شده باشد
    2- Solidworks در فولدری نصب شده که قبلا نسخه قدیمی تری باشد که کاملا پاک شده باشد.

    سلام ممنون از توضیحاتتون 

    من مشکلی که دارم اینکه بادی فایلم به صورت خط نمایش داده میشه و حتی با قرار دادن solid bodies بر روی show نیز مشکلم حل نشده ... نسخه ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ و نصب کردم و این موضوع بر قرار بود ، به نظرتون مشکل از کجاست ؟

    سلام

    توضیحات واقعا کامل بود

    میشه بگین که آیا رزولوشن و کیفیت تصویر توی کار با سالید داره یا نه؟

    من یه لب تاپ دارم 1980*1080 و یکی دارم 1360*768

    کدوم بهتره؟

    اصن فرقی داره؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت شما بخیر دوست عزیز
    در مورد تاثیر رزولوشن در سالیدورکز باید خدمتتون عرض کنم به نظر من فرق دارد. اما به هیچ عنوان این معنی را ندارد که شما با لپ تاپی که رزولوشن 1360*768 دارد نمی توانید کار کنید. 
    اما مطمئنا رزولوشن FULL HD در نمایش جزئیات بهتر عمل می کند. البته این را هم در نظر بگیرید که در اسمبلی های بزرگ سرعت کار به خاطر بالا رفتن رزولوشن به مقدار ناچیزی کم خواهد شد.

    با سلام ببخشید یه چند تا سوال داشتم :

     من می خوام لپ تاپ بگیرم و می خوام که لپ تاپی که میگیرم تا چند سال جواب بده

    آیا لپ تاپ گیمینگ با cori7 نسل 7 و 24 گیگ رم مناسب این برنامه های مهندسی مخصوصا سالید ورکز هست؟(تا چند سال چون پردازندش هم نسل 7 هست و الان نسل 10 هم اومده)

    بعدش این بهتر هست یا لپ تاپ لنوو L340 که 16 گیگ رم داره و cori7نسل 10 هست ؟

    یا کلا اینا برای این کارا زیادی قدرتمند هستن و نیازی به اینهمه زیاده روی نیست اصلا

    و میشه مثلا تا چند سال با یک سیستم با مشخصات پایین تر هم کار کرد بدون مشکل خاصی؟

    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    وقتتون بخیر
    اتفاقا سوال خیلی مهمی پرسیدید
    به صورت کلی لپ تاپ های گیمینگ به خاطر بعضی موارد به ویژه کارت گرافیک و صفحه نمایش و هارد سرعت بالا و جلوه های بصری قیمت بالاتری از نمونه های دیگه دارن.
    برای همین بهتون پیشنهاد می کنم برای اینکه هزینه اضافه ندید سراغ لپ تاپ گیمینگ برای سالیدورک نروید. در مورد پردازنده یا سی پی یو هم سرعت پردازش و نمره بنچ مارک سی پی یو لزوما با بالا رفتن نسل ها بهتر نمیشه. برای طراحی سه بعدی و اسمبلی های زیر 100 قطعه در سالیدورکس، 8 گیگا بایت رم هم جواب شما رو خواهد داد و یک پردازنده سری Q, HQ , QM نسل 3 هم برای کار شما کافی هست.
    در حالت مدلسازی سه بعدی و اسمبلی در سالیدورک سرعت هر Core مهم است و برای سیمولیشن و رندرینگ، نمره بنچ مارک سی پی یو در حالت تک هسته ای.
    از طریق این سایت می توانید بنچ مارک CPU را براحتی بررسی کنید.  https://www.cpubenchmark.net
    با این مشخصاتی که گفتم به راحتی می تونید طراحی و مدلسازی Solidworks رو انجام بدهید و حتی انیمیشن و رندرینگ کار کنید(توجه داشته باشید که تهیه رندر و انیمیشن توسط CPU در سالیدورکز انجام می شود و فشاری بر روی کارت گرافیک وارد نمی کند)
    به نظرم با توجه به وضعیت قیمت های پی سی و لپ تاپ در حال حاضر شاید بهتر باشد با هزینه کمتری یک لپ تاپ ارزانتر بگیرید. البته این نظر و پیشنهاد بنده است و شما صاحب اختیار هستید. 
    با آرزوی سلامتی و موفقیت
  • نیلوفر زبرجدی
  • سلام وقتتون بخیر برنامه سالید قابل نصب و اجرا بر روی تبلت های مایکروسافت سرفیس هست؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    بله سالیدورک را می توانید بر روی تبلت های Microsoft surface اجرا کنید. البته برای اجرای نسخه سالیدورکس 2020 سیستم باید 8 گیگا بایت رم داشته باشد و ویندوز شما ویندوز 10 نسخه 64 بیت باشد. البته همانطور که قبلا گفتیم اگر علاوه بر استفاده مدلسازی و طراحی سه بعدی، می خواهید با سالیدورکز رندر حرفه ای یا انیمیشن بگیرید و یا بخش شبیه سازی و سیمولیشن را استفاده کنید توصیه می کنم زیاد به تبلت سرفیس فشار نیاورید چون باعث صدمه دیدن سیستم خنک کاری شما در بلند مدت خواهد شد.

    سلام وقت بخیر

    برای نصب سالیدورکس نسخه 2020 یا 2019، ورژن ویندوز 10 هم مهمه که برای چه سالی باشه؟؟

    یا صرفا ویندوز 10 بودن مهمه؟؟

    مثلا میخواستم بدونم میتونم سالید 2020 رو با سیستمی ک ویندوز 10 ورژن 1703 داره نصب و فعالسازی بکنم یا خیر؟؟

     

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام همراه گرامی
    تا جایی که بنده اطلاع دارم سرویس پک ویندوز 10 برای نصب سالیدورک اهمیتی ندارد و فقط باید نسخه ویندوز شما 64 بیت باشد.
    سالیدورکز 2020 بر اساس اطلاعاتی که خود سایت Solidworks.com منتشر کرده بر روی ویندوز 7 با حداقل سرویس پک 1 و همه ویندوز های 10 نسخه x64 قابل نصب هست. 
    لبنک رو هم در ادامه پاسخ ارسال می کنم که خودتون ملاحظه بفرمائید.

    سلام و درود

    با تشکر از توضیحات و راهنمایی خوبتون، میخواستم بی زحمت در مورد Runکردن سالید روی surface توضیح بدین آیا امکان اجرا و کار داره و حداقل مشخصات مورد نیاز چه هست. با سپاس فراوان

    پاسخ:
    سلام
    وقت شما بخیر دوست عزیز
    در مورد اجرای سالیدورک بر روی تبلت Microsoft surface مشکل و محدودیتی وجود ندارد. زیرا معمولا از نظر رم تبلت های سرفیس معمولا حداقل 4 گیگابایت رم دارند و حداقل سی پی یو Core i3 دارند و نرم افزار Solidworks بر روی این تبلت ها اجرا می شود.
    اما دقت داشته باشید که بدلیل کامپکت بودن سورفیس، اجرای شبیه سازی و سیمولیشن های سنگین سالیدورکز و یا تهیه انیمیشن و رندر با سالید، می تواند باعث فشار زیاد بر روی سیستم خنک کننده Surface شود. 
    برای همین این موارد را با سیستم یا لپ تاپ دیگری انجام دهید.

    سلام مهندس
    خسته نباشی

    آقا یه لپ تاپ با سی پی یو Core i7 9750 برای اجرا سالیدورک مناسبه به نظرت؟

    رمش هم 16 هست

    من خودم دانشجو ام و برای مدلسازی و طراحی پروژه های سالیدورکس خودم این سیستم رو می خوام بخرم

    مرسی

    پاسخ:
    سلام بر شما دوست عزیز
    خدمتتون عرض کنم که سی پی یو های core i7 9750h و core i7 10750 که نسل 9 و 10 پردازنده های شرکت اینتل هستن برای کار با سالیدورکز بسیار مناسب اند. این CPU ها دارای 6 هسته اصلی و 12 رشته هستند و در سیمولیشن و رندرینگ سالید ورک هم بسیار خوب عمل می کنند. فقط معمولا این پردازنده ها روی لپ تاپ ها و سیستمهایی قرار دارند که قیمتشون نسبتا بالا است. اگر با قیمت مشکلی ندارید این سیستم برای اجرا کردن Solidworks سیستم خوبی هست.

    بین این 2تا لپتاپ کدامشون به نظر شما برای مهندسی بهتر هستش؟با تشکر فراوان ببخشید وقتتون رو هم میگیرم

    1 لنوو

    Cpu core i7 9750h

    Gpu 1650 4gig

    Ram 16 ddr4

    2 اچ پی استوک

    Cpu core i7 4810MQ

    Gpu k2100M 2gig

    Ram 16 ddr3

    پاسخ:
    ببینید سوال شما کلی هست. این که لپ تاپ استوک چه کیفیتی داره و چقدر عمر می کنه رو من نمیدونم. 
    لپ تاپ اول هم از نظر سی پی یو و هم از نظر رم که DDR4 هست بهتره اما مطمئنا قیمت بالاتری داره. در هر صورت انتخاب با شماست.
    پیشنهاد بنده این هست که شما به یک نفر متخصص مبلغی رو به عنوان حق مشاوره بدید تا با توجه به نوع کار، تعداد قطعات، حجم فایل ها و ... سیستم مناسب به شما پیشنهاد بده.

    خیلی ممنونم  از توضیحات جامعتون،سی پی یوhp 15 g2 corei7  4810MQ هستش که توی بنچمارک رتبه ی بدی نداره ولی خب هرچند فقط 6 مگ کش داره اما 4هسته ای هستش.در توضیحات بالا ذکر کردین که حداقل گرافیک بایستی quadro p1000 باشه که امتیازش توی بنچمارک 23درصد هستش اما لپتاپ مدنظر من گرافیک k2100m داره که 8درصد هستش و خیلی پایینتر از p1000 هستش.چون لپتاپ دست دوم هستش و من واقعا نیاز دارم به لپتاپ در حال حاضر فقط میخوام بدونم اگر بگیرمش با این گرافیک میتونه بازدهی واسم داشته باشه یا هزینه ی بیخودی کردمو مونده رو دستم لز اونجایی هم که دانشجو هستم و هزینش واسم مهمه.تشکر از پاسخ دهی خوب و مفیدتون واقعا سایتتون عالی هستش

    پاسخ:
    دوست عزیز کارت گرافیک کوادرو و کلا کارت گرافیک در سالیدورکز اهمیت خیلی کمتری نسبت به سی پی یو داره. دلیلش هم اینه که حتی رندرینگ و انیمیشن هم توسط سی پی یو در سالیدورکس انجام میشه. کارت گرافیک برای افرادی که از Real view استفاده می کنند مهم هست و یا اسمبلی هایی با تعداد قطعات بالا در Solidworks دارن. شما باید ابتدا ببینید کاربری تون چی هست و از چه ماژول هایی در سالیدورکز استفاده  می کنید. پارت ها و اسمبلی هاتون به چه صورت هست و بعد سیستم انتخاب کنید.

    سلام خیلی ممنونم بابت توضیحاتتون فقط خواستم بدونم گرافیک gtx 1050 4gig برای اجرای سالیدوورک و همچنین کتیا مناسبتر هستش یا همین quadro k2100 2gig .با توجه به رتبه بندی بنچمارک 1050 سرتر هستش اما خب خیلیا میگن سری quadro مخصوص مهندسی هستش حالا من موندم کدام رو انتخاب کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ:
    در خصوص کارت گرافیک نکته بسیار مهمی وجود دارد. اگرچه بعضی از کارت های گرافیک در بنچ مارک امتیاز بالاتری دارند ولی برای استفاده در بخش Solidworks Real view، شرکت سالیدورک کارت های گرافیک سری کوادرو -NVIDIA QUADRO و AMD  FIRE PRO رو معرفی کرده که این کارت های گرافیک برای نرم افزارهای کد-CAD مثل سالیدورکز، کتیا، فیوژن و.. استفاده میشوند و درایور گرافیکی رسمی سالیدورک برای این کارت های گرافیک است. سایر کارت های گرافیک در بخش های کلی به ویژه بازی امتیاز بالاتری دارند.

    سلام میخواستم بدونم لپتاپ hp با رم 8 و گرافیک quadro k2100 به درد اجرای خوب این نرم افزار میخوره؟

    پاسخ:
    سلام
    اگر برای استفاده کلی سالیدورک مورد نظرتون هست بله 
    برای شبیه سازی و سیمولیشن Solidworks و یا تهیه رندر و انیمیشن، با بالا رفتن میزان رم و از همه مهم تر توان سی پی یو، اجرای این بخش های سالیدورکس راحت تر خواهد بود.

    سلام این مشخصات مال نسخه ۲۰۲۰؟

    پاسخ:
    سلام
    وقت بخیر
    بله این مشخصات پیشنهادی سالیدورکس - سالیدورک برای ورژن های 2020، 2019 و 2018 است که در آدرس زیر می تونید مشاهده کنید


    البته در خصوص رم یا مموری مورد نیاز برای سالیدورکز باید عرض کنم که سالیدورکس بر روی رم 8 گیگ هم اجرا خواهد شد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

    سفارش پروژه صنعتی با سالیدورک
    آموزش خصوصی و آنلاین سالیدورکس
    رندر(رندرینگ)صنعتی و تبلیغاتی
    سفارش ساخت انیمیشن صنعتی
    طراحی محصول و مدلسازی سه بعدی
    مهندسی معکوس دستگاه و ماشین آلات
    تحلیل، سیمولیشن و شبیه سازی
    دانلود مدل سه بعدی و قطعات سالیدورک
    کتاب، جزوه و فیلم آموزشی سالیدورکس
    دانلود نرم افزار سالیدورک به همراه کرک

    شرکت آراکو (قربانعلی بیک)
    شماره مستقیم :
    09124780268
    شماره تماس آراکو :
    02166129745 - 02166561974
    www.araco.ir

    Solidworks design and 3D Modeling
    Animation and rendering
    Solidworks simulation projects
    Solidworks Tutorial & training PDF
    Free download Solidworks 2022 & 2023
    Solidworks add-in & plugin download
    WhatsApp, IMO, Telegram
    989124780268+
    Info@araco.ir