مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

تدریس و آموزش سالیدورکس(سالیدورکز)

مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

تدریس و آموزش سالیدورکس(سالیدورکز)

سلام خوش آمدید

سیمولیشن مایع و گاز در سالیدورکز

شبیه سازی(Simulation) و تحلیل بر خلاف باور بسیاری از افراد که تصور می کنند تنها باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود، روشی مدرن برای کاهش هزینه کلی طرح، کم کردن قیمت تمام شده و جلوگیری از سعی و خطاهای زیاد و از بین رفتن سرمایه و اعتبار یک شرکت است.

شبیه سازی ترمودینامیک، سیمولیشن سی اف دی (CFD)

همانطور که می دانید سیال به معنی مجموعه گازها و مایع ها است که شکل ثابت و مستقلی ندارند و به شکل ظرف در می آیند. پیش بینی رفتار مایعات و گازها معمولا سخت تر از مواد جامد می باشد. یکی از دلایل این مساله، وجود جریان های داخلی در یک حجم یسته مایع یا گاز است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید جریان هوای داخل یک درایر یا خشک کن را شبیه سازی کنید، علاوه بر دما و فشار در هر نقطه، باید سرعت حرکت جریان هوا و جهت حرکت هوا را هم مشخص نمایید تا بتوانید طرح صنعتی خود را اصلاح کنید. 

اصلاحاتی که پس از مطالعه نتایج سیمولیشن سی اف دی یا Computational Fluid Mechanics بدست می آید معمولا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش راندمان دستگاه می شود. در عین حال یا استفاده از تحلیل سیالات و انتقال حرارت می توانیم هزینه های تولید و ساخت محصول و دستگاه را کم کنیم(به خاطر کاهش سعی و خطا در تولید).

شبیه سازی سی اف دی  یک گزینه عالی برای بررسی وضعیت انتقال حرارت است.

نمونه شبیه سازی سرعت، دما و جریان مایع در داخل یک مبدل حرارت(Heat exchanger CFD)

در ادامه با مفهوم مکانیک سیالات و روش اجرای شبیه سازی مایع و گاز بیشتر آشنا می شویم.

مکانیک شاره‌ها یا مکانیک سیالات Fluid mechanics یکی از شاخه ‌های وسیع در مکانیک محیط ‌های پیوسته را تشکیل می‌دهد. مکانیک سیالات هم با اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز می‌شود، ولی آنچه که سرانجام این دو بخش را از هم متمایز می‌سازد، این است که سیالات (گازها و مایعات) بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادله هایی برای تحلیل و شبیه سازی حرکت سیالات طرح‌ ریزی شده است. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضی ‌دان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه - استوکس نامیده می‌شوند Navier–Stokes equations . تحلیل و شبیه سازی های سی اف دی، سیالات و انتقال حرارت یا CFD، در حقیقت حل معادله ناویر استوکس برای حجم های کوچک از مدل اصلی می باشد. در این روش کل فضای مد نظر برای شبیه سازی ابتدا به حجم های بسیار کوچکی در عملیات مش بندی تقسیم می شود و پس از اعمال شرایط مرزی، معادلات مذکور برای کلیه المان ها حل می شود.

شبیه سازی سیالاتی یا سیمولیشن  CFDاز لحاظ روال کلی به تحلیل استاتیکی و دینامیکی( (FEM شباهت دارد. در هر دو روش برای حل از المان های بسیار کوچک تری نسبت به مدل اصلی استفاده می شود.

با تحلیل نوع حرکت جریان هوا و سیمولیشن سیالات، اطلاعات مفیدی در طراحی هر دستگاه بدست می آوریم.

سیمولیشن سی اف دی نحوه حرک هوای داخل در ورودی ایر درایر و تعیین قطر لوله ها برای یکسان شدن دبی 

امروزه با بالا رفتن سرعت پردازش رایانه ها، سیمولیشن و شبیه سازی سیالات یاCFD  جایگاه ویژه ای در بخش طراحی قطعات و دستگاه های جدید و تحلیل خرابی پیدا کرده است. موارد مهمی که در یک تحلیل و شبیه سازی سیالاتی و انتقال حرارت می توان محاسبه کرد عبارتند از :

تهیه نمودار سرعت، دما و فشار سیال(گاز و مایع) در هر نقطه از مدل سه بعدی

پلات و کانتر سرعت، دما و فشار گاز و مایع در سطوح داخلی و خارجی

ایجاد دیاگرام مسیر جریان سیال(گاز و مایع)

پلات ها و نمودارهای انتقال حرارت در سطوح خارجی و مرزی

محاسبات مربوط به سرعت، دما و فشار در سطوح و احجام مختلف

تحلیل و شبیه سازی سیالات و انتقال حرارت که با نرم افزارهایی مانند : فلوئنت Fluent ، انسیس Ansys و فلو-ورکزFlow works  انجام می شود در بخش های مختلفی از صنایع کاربرد دارد که بعضی از این موارد عبارتند از :

  • شبیه سازی تهویه صنعتی و تهویه مطبوع(HVAC CFD)

  • سیمولیشن عملکرد توربین و کمپرسور

  • شبیه سازی نحوه تهویه تونل

  • محاسبات و بررسی انتقال حرارت در مبدل حرارتی

  • آنالیز و شبیه سازی حرکت گاز در دودکش

  • شبیه سازی حرکت مایع در داخل پمپ

  • شبیه سازی انتقال حرارت برد الکترونیکی

  • مدلسازی آب یا مایع در داخل مخزن

  • سیمولیشن عملکرد فیلتر

آشنایی با محیط سیمولیشن سالیدورک (سالیدورکز)

در این بخش شرکت آراکو با تجربه پروژه های صنعتی و با همکاری مشاورین خارجی و با استفاده از نرم افزارهای ذکر شده آمادگی دارد پروژه های مورد نظر را به صورت داخلی و یا خارجی طبق نظر کارفرما به انجام رساند.

 

انجام پروژه، شبیه سازی، تحلیل و سیمولیشن سیالات(CFD)

شبیه سازی و سیمولیشن سیالات، انتقال حرارت و آئرودینامیک

تحلیل و شبیه سازی تهویه مطبوع و تهویه صنعتی

سیمولیشن و شبیه سازی جریان سیال

انجام پروژه صنعتی Solidworks

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

شماره تماس مستقیم : 09124780268

شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

خدمات شبیه سازی CFD آراکو

مشاهده نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام

کانال آپارت آراکو، فیلم آموزش شبیه سازی Solidworks 

دانلود کتاب PDF آموزش تحلیل، سیمولیشن و شبیه سازی در سالید ورک


سیمولیشن سیالاتی سالیدورک چیست؟(تحلیل جریان هوا و انتقال حرارت)

Solidworks Cosmos flow works simulation

از المانهای قابل نصب بر روی نرم افزار سالیدورک، اد این سیالاتی cosmos flow works جهت شبیه سازی و تحلیل CFD با نرم افزار سالیدورکس می باشد. با توجه به پیشرفتهای فراوان سالیدورک، پلاگین وابسته به این نرم افزار نیز به سرعت پیشرفت کردند و اکنون می توان به این نرم افزارها به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در زمینه تحلیلهای سیال(گاز و مایع) و انتقال حرارت تکیه کرد. در نسخه های جدید نرم افزار flow simulation دقت محاسبات به حد بسیار بالایی رسیده است به گونه ای که بسیاری از نتایج محاسبه شده توسط این نرم افزار با نتایج تجربی تطبیقی بی نظیر دارد. از نمونه شبیه سازی های انجام شده توسط شرکت آراکو در زمینه انتقال حرارت و سیالات می توان به تحلیل سیالاتی جریان هوا و بررسی تاثیر فیلتراسیون صنعتی، شبیه سازی انتقال حرات و سیالات جریان هوای اتاق تمیز توربوترن ، تحلیل سیالاتی جریان هوا داخل تونل جاده ای و ... اشاره کرد.

سیمولیشن مسیر حرکت هوا در خشک کن آجر 

 شبیه سازی دینامیک سیالات محاسباتی، جریان هوای داغ در خشک کن

 

شبیه سازی جریان هوا و انتقال حرارت و توزیع دما در داخل برد الکتریکی

شبیه سازی و سیمولیشن انتقال حرارت در مدار های الکتریکی و الکترونیکی PCB - سالیدورک  

تولید بردهایPCB  و مدار های الکتریکی (مدار ها و تجهیزات کنترلی، مخابراتی،موتورها، تجهیزات ذخیره سازی و ...) یکی از بخش های مهم صنایع امروزی است. این تولیدات که با پیشرفت های حوزهIT  روز به روز گسترده تر می شوند، در حوزه طراحی الزامات خاصی دارند.

پس از طراحی مدار و اجزا الکتریکی، یکی از موارد مهم در این حوزه، طراحی و شبیه سازی انتقال حرارت خواهد بود. این نوع شبیه سازی ها به شما کمک خواهد نمود تا با توجه به مشخصات قطعات و المانهای الکتریکی موجود(پردازنده، مقاومت، حافظه، خازن و ...) و با در نظر گرفتن دمای مطلوب کارکرد قطعات و مدار، میزان انتقال حرارت و وضعیت جریان هوا در داخل برد یا تجهیز الکتریکی را رصد نمایید. به این ترتیب می توان پیش بینی های لازم برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای تجهیز را در هنگام استفاده، لحاظ نمود و روش مناسبی برای خنک کردن المان ها در نظر گرفت.

شرکت آراکو با سابقه ای مناسب در این حوزه آمادگی دارد شبیه سازی و سیمولیشن انتقال حرارت پی سی بی و مدار های الکترونیکی را به انجام رساند.


شبیه سازی و سیمولیشن جریان سطح آزاد(Free-surface modeling)

تحلیل و مدلسازی نحوه حرکت مایع مانند آب در داخل کانال ها و محفظه هایی که سطح مایع با هوا در ارتباط است به شبیه سازی جریان دو فازی یا سطح آزاد (free-surface simulation) معروف است. پیچیده بودن این نوع سیمولیشن بیشتر به خاطر این است که فرم هندسی سطح آب یا سیال های دیگر بر اثر حرکت، جابجایی و سایر عوامل تغییر می کند. 

سیمولیشن نحوه حرکت آب در داخل کانال روباز

نتیجه خروجی شبیه سازی کانال باز آب از داخل سد یا مخزن

به این ترتیب سیمولیشن و شبیه سازی نحوه حرکت سیال به زمان وابسته است و به این نوع شبیه سازی ها Time transient simulation گفته می شود. در این روش سیمولیشن، زمان شبیه سازی مشخص می شود و بر خلاف شبیه سازی های Steady State، نتیجه سیمولیشن مربوط به شرایط پایدار نیست. به عنوان مثال در شبیه سازی نحوه تخلیه آب از پشت یک مخرن، می توان هندسه سطح آب را در مدت زمان مشخص شبیه سازی کرد. یکی دیگر از موارد سیمولیشن مایعات و سیالات در این حالت، شدت و نحوه ضربه و تکانه مایع بر دیواره های مخزن در تکان های جانبی است. نمونه این نوع شبیه سازی، نیروی وارد از مایع و سیال به داخل بدنه تانکر حمل است.

کاربرد های سیمولیشن حرکت سیال در کانال باز

بعضی از نمونه های سیمولیشن جریان مایع با سطح آزاد عبارت اند از :

- شبیه سازی جریان آب داخل کانال

- سیمولیشن نحوه حرکت مایع در داخل مخزن

- شبیه سازی و مدلسازی موج 

- شبیه سازی حرکت ناوچه، قایق و کشتی در داخل آب

- مدلسازی حرکت سیال داخل مخزن 

- شبیه سازی سیل و سیلاب

شبیه سازی سیل و بارش ناگهانی

نمونه شبیه سازی و سیمولیشن سیل در داخل مسیل که توسط آراکو و با Solidworks flow simulation انجام شده است

شبیه سازی حرکت موج دریا و اثر آن بر روی سکوی نفتی

نمونه شبیه سازی انجام شده موج و تاثیر آن بر روی سکوی نفتی که توسط شرکت آراکو و با سالیدورک انجام شده است

شرکت آراکو با تجربه طولانی در سیمولیشن های صنعتی، آمادگی دارد انواع شبیه سازی های جریان دو فازی و مایعات با سطح باز را انجام دهد.

برای سفارش پروژه شبیه سازی و سیمولیشن با ما تماس بگیرید.

09124780268

02166561974

نظرات (۶)

برای کاربری خاصی، دستگاهی داریم که گاز مشخصی را فیلتر می کند. ارنجمت این فیلتر ها در داخل باکس باید جوری باشه که فیلتراسیون به صورت یکنواخت انجام بشه. آیا همچین مواردی هم قابل مدلسازی و سیمولیشن هست؟

پاسخ:
عرض سلام و تقدیم احترام
بله دوست عزیز با تعریف حالت فیلتر هوا و شرایط افت فشار، می توانیم سرعت عبور هوا در نقاط مختلف فیلتر را بدست بیاوریم.
برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش شبیه سازی فیلتراسیون با ما تماس بگیرید.

برای اینکه نتایج شبیه سازی را به همراه مدل سه بعدی اسمبلی در یک پوشه ذخیره کنیم، از چه روشی باید استفاده کرد؟

پاسخ:
سلام بر شما
وقتتان بخیر
دوست عزیز برای پاسخ به سوال شما، پیشنهاد می کنم مطلب مربوط به روش انتقال کامل فایهای سالیدورک و نتایج شبیه سازی را مطالعه بفرمائید.

مرسی از سایت خوبتون

ما یک مبدل حرارتی داریم که در یک مسیرش آب گرم وارد میشه و این آب گرم، هوایی رو که در مسیر دوم جریان داره خنک می کنه. آیا با استفاده از سیمولیشن سالیدورک می تونید نرخ انتقال حرارت مبدل حرارتی رو در حالت های مختلف، برای ما شبیه سازی کنید؟

پاسخ:
سلام بر شما همراه گرامی
بله امکان انجام این سیمولیشن انتقال حرارت در محیط سالیدورکس وجود دارد. در واقع در مواردی که مسیر دو جریان مختلف از هم جدا باشد و گاز و مایع با هم مخلوط نشوند، شبیه سازی سالیدورک کاملا مناسب و جوابگو است.
برای کسی اطلاعات بیشتر می تواندی با بنده تماس بگیرید : 09124780268

سلام

روز بخیر

در مورد سیمولیشن جریان هوا و انتقال حرارت می خواستم بپرسم آیا شما شبیه سازی تهویه مطبوع با سالیدورک هم انجام میدید؟

در واقع ما می خواهیم وضعیت تهویه طراحی شده برای یک مجموعه صنعتی رو با استفاده از HVAC CFD شبیه سازی کنیم و ببینیم کدام قسمت ها از نظر تهویه شرایط بحرانی دارند.

پاسخ:
دورود
بله دوست عزیز
ما شبیه سازی های HVAC CFD رو با نرم افزار Flow simulation که از ماژول های سالیدورک هست انجام میدهیم.
دقیقا با شبیه سازی جریان هوای تهویه شما می توانید از وضعیت سرعت، دما و فشار هوا در هر نقطه اطلاع پیدا کنید.
برای توضیح بیشتر در مورد سیمولیشن تهویه با شماره بنده تماس بگیرید : 09124780268
با سلام و احترام
میخوام بدونم برای تحلیل سیالاتی کدام نرم افزار قابل استنباط به لحاظ مهندسی در ساخت قطعات یا محیط های آکادمیک می باشد fluent یا cosmos که در سالیدورکس وجود دارد ؟

پاسخ:
سلام دوست عزیز
در خصوص شبیه سازی ها، در کلیه نرم افزار های مهندسی همیشه درصدی خطا وجود دارد. البته در سالیان اخیر درصد خطای نرم افزارهای شبیه سازی بسیار بهم دیگر نزدیک شده است. بنابراین بیش از اینکه نرم افزار تعیین کننده دقت باشد، مواردی که به عنوان شرایط مرزی در نظر گرفته می شود و ساده سازی ها، باید مورد توجه قرارگیرد. 
  • محمد قربانعلی بیک
  • ممنون از مطالب بسیار عالی تون
    خوشحال میشم به صفحه ما هم سر بزنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    مهندسی معکوس، طراحی و پروژه سالیدورک(Solidworks)

    سفارش پروژه صنعتی با سالیدورک
    آموزش خصوصی و آنلاین سالیدورکس
    رندر(رندرینگ)صنعتی و تبلیغاتی
    سفارش ساخت انیمیشن صنعتی
    طراحی محصول و مدلسازی سه بعدی
    مهندسی معکوس دستگاه و ماشین آلات
    تحلیل، سیمولیشن و شبیه سازی
    دانلود مدل سه بعدی و قطعات سالیدورک
    کتاب، جزوه و فیلم آموزشی سالیدورکس
    دانلود نرم افزار سالیدورک به همراه کرک

    شرکت آراکو (قربانعلی بیک)
    شماره مستقیم :
    09124780268
    شماره تماس آراکو :
    02166129745 - 02166561974
    www.araco.ir

    Solidworks design and 3D Modeling
    Animation and rendering
    Solidworks simulation projects
    Solidworks Tutorial & training PDF
    Free download Solidworks 2022 & 2023
    Solidworks add-in & plugin download
    WhatsApp, IMO, Telegram
    989124780268+
    Info@araco.ir