رندر گرفتن و رندرینگ (Rendering) چیست؟

زمانی که مدل سه بعدی را در نرم افزارهای مربوط ایجاد می کنیم(سالیدورکز، تری دی مکس، کتیا و ... ) به منظور تهیه تصویری مجازی که از کیفیتی مناسب برخوردار باشد عملیات رندرینگ را انجام می دهیم.

در حین پروسه رندر گرفتن در سالیدورک و سایر نرم افزارها، موتور رندرینگ با توجه به نوع متریال و رنگ اختصاص داده شده به هر بخش و با توجه به نورپردازی محیط و منابع نوری که طراح در نظر می گیرد، در هر قسمت از تصویر نحوه بازتاب و جذب نور را در هر نقطه (طبق قوانین فیزیک) محاسبه نموده و در نهایت تصویری از مدل مورد نظر ارائه می کند. در صورتیکه که طراح از مدل، متریال و نور مناسب استفاده نماید این تصویر با کیفیتی قابل قبول آماده می شود و می توان از آن در تبلیغات و به منظور ارائه بهتر محصول استفاده نمود. انجام پروسه رندرینگ سه بعدی علاوه بر مهارت در مدل سازی سه بعدی، نیاز به داشتن اطلاعات و توانمندی در حوزه هنری نیز دارد.


امروزه بسیاری از تولید کنندگان، پس از ساخت مدل سه بعدی محصول در بخش فنی، با استفاده از تکنیک رندرینگ تصاویر صنعتی با کیفیتی را برای استفاده در کاتالوگ، سایت و بنر آماده می نمایند.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که امکان تهیه رندر از مدلهای ساخته شده توسط نرم افزار کتیا وسایر نرم افزارهای مهندسی نیز با این روش وجود دارد.

استفاده از روش رندرینگ صنعتی در بسیاری از موارد موجب کاهش هزینه های تبلیغات گردیده و در عین حال به دلیل سهولت در تغییر شرایط محصول در نرم افزار طراحی، گزینه های بیشتری را در اختیار مدیران و فعالان حوزه تبلیغات قرار می دهد. از مزیت های استفاده از این روش می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • هزینه مناسب تهیه تصاویر به خصوص در تجهیزات صنعتی
  • زمان کوتاه جهت تهیه تصاویر
  • قابلیت تخصیص متریال، رنگهای و ترکیب بندی مختلف بدون نیاز به تولید تمام ترکیب بندی ها
  • امکان نمایش و تاکید بر جزئیات محصول و قطعات مختلف آن
  • قابلیت تهیه تصاویر در تمامی زوایا
  • کیفیت مناسب و قابل تنظیم تصاویر مورد نظر
  • امکان استفاده از مدل سه بعدی آماده شده در فرآیند مهندسی و طراحی

در ادامه مطلب برخی از نمونه کارهای شرکت آراکو در حوزه رندرینگ صنعتی (مدلهای نرم افزار کتیا و سالید ورکز) و نیز جزوات آموزش رندر گرفتن در نرم افزار سالیدورک قرار داده شده است. 

دانلود رایگان جزوه(کتاب) آموزش فارسی رندر در سالیدورک(رندرینگ)

 

 

انجام کلیه پروژه های مدلسازی سه بعدی، طراحی صنعتی و رندرینگ صنعتی و تبلیغاتی با سالیدورکز(Solidwork)

رندر قطعات و ماشین آلات سالید ورک

رندر تبلیغاتی محصول

انجام کلیه پروژه های رندر در سالیدورک

رندرینگ صنعتی و رندر تبلیغاتی

مدلسازی و طراحی صنعتی 

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

شماره تماس مستقیم : 09124780268

شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

وبسایت : www.araco.ir

ارتباط با ما در تلگرام :  https://telegram.me/m_ghorbanalibeik 

مشاهده نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام : https://www.instagram.com/araco.ir




دانلود جزوه و کتاب آموزش رندر در سالیدورک(سالیدورکز-سالید ورکس)


دانلود رایگان جزوه(کتاب) آموزش فارسی رندر در سالیدورک(رندرینگ)


 
بخشی از جزوه آموزش رندرینگ سالیدورک از شرکت آراکو

نحوه کار با سالیدورکز فوتو ویو (سالیدورک) - پلاگین رندر سالیدورک

در صورتی که در هنگام نصب نرم افزار تیک مربوط به اد این فوتو ویو خورده باشد (این گزینه بصورت پیش فرض فعال است) می توان از این بخش استفاده کرد. برای فعال کردن فوتو ویو در سالیدورکز می توان از دو طریق اقدام کرد.

1-    از طریق منوی Tools گزینه Add-Ins را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده در سمت چپ و راست Photo View 360 دو مربع وجود دارد. در صورتی که تیک مربع سمت چپ زده شود، فوتو ویو تا زمان بستن نرم افزار فعال خواهد بود و اگر از نرم افزار خارج شوید، پس از ورود مجدد به سالیدورکز چنانچه دوباره به اد این فوتو ویو نیاز پیدا کردید باید این مراحل را طی کنید. در صورتی که تیک سمت راست را فعال کنید (بخش Start Up) این اد این بصورت دائمی همراه با اجرای سالیدورکز (سالیدورک) بارگزاری خواهد شد.


solidworks rendering 1

تصویر شماره 1 : نحوه بارگزاری اد این فوتو ویو در محیط نرم افزار سالید ورکز (سالیدورک)


2-    از طریق نوار ابزار اصلی فرمان (Command window) گزینه Office Products را انتخاب و سپس روی گزینه Photo View 360 کلیک می کنیم.


solidworks rendering 2

تصویر شماره 2 : نحوه بارگزاری اد این فوتو ویو در محیط نرم افزار سالید ورکز (سالیدورک) روش دوم

 

اکنون می خواهیم با نحوه تعیین متریال در این محیط آشنا شویم. در سمت چپ صفحه نمایش همان گونه که درخت طراحی را ملاحظه می کنید، گزینه های دیگری وجود دارند. آخرین گزینه این بخش که بصورت یک گوی رنگی نمایش داده شده، مربوط به تنظیمات Display manager است. در این بخش به مانند قسمت درخت طراحی (Features Manager Design Tree) اقدامات انجام شده مربوط به مواد و رنگ ها، نورهای مختلف و اطلاعات پس زمینه ثبت می شود تا در صورت نیاز بع آن رجوع کرد.

این قسمت خود شامل سه شاخه است. شاخه اول Appearances که تمامی اطلاعات مربوط به متریال ها و رنگ های قرار داده شده بر روی هر قطعه، سطح یا ویژگی آمده است.

قسمت دوم Decals است که شامل تهیه افکت های رفلکس می شود.

قسمت سوم Scenes, Lights and cameras همانگونه که از نامش مشخص است اطلاعات مربوط به پس زمینه، نورها و دوربین در ان تعیین می گردد.

در سالیدورکز (سالیدورک) فوتو ویو میتوان متریال هر قطعه، سطح یا ویژگی را بصورت جداگانه تعریف نمود. برای این کار از چندین روش می توان استفاده کرد.

در بخش سمت راست محیط Part و Assembly یک رابط میانبر برای دسترسی به بخش های مختلف وجود دارد. روی گزینه Appearances, scenes and decals که با نماد یک گوی رنگین نشان داده شده است کلیک کنید. ملاحظه می شود که در این بخش برای هر قسمت یک گزینه وجود دارد. حال روی علامت + بخش Appearance کلیک می کنیم. متریال های پیش فرض فوتو ویو در این قسمت دسته بندی شده اند. این دسته ها هر یک شامل زیر گروه ها و یا دسته های کوچک تر هستند. برای مثال در دسته Metal گروه steel انواع ورق فولادی، فولاد های سندبلاست شده، فولاد سنگ خورده، فولاد ریخته گری و ... وجود دارد.

§  Plastic – high glass / medium glass / low glass / soft touch / textured , …

§  Metal – steel / chrome / aluminum / bronze / brass/ copper / nickel , …

§  Painted – car / sprayed / powder coat

§  Rubber – matte / glass / textured

§  Glass – gloss / textured / thick gloss

§  Solid

§  Lights – LED / neon tube / back light LCD / area light

§  Fabric – cloth / carpet

§  Organic – wood (ash, beech, mahogany, oak,…) / water / sky / liquid , …

§  Stone – paving / stone ware / brick / architectural

§  Miscellaneous – studio materials / pattern / real view


solidworks rendering 3

تصویر شماره 3 : درخت متریال در بخش Appearance


برای ایجاد تصویر یک متریال روی یک Part کافیست عکس آن را بر روی سطح آن قطعه درگ کنید. در این مرحله باید مشخص شود که این متریال به چه صورت و بر کدام بخش قطعه اعمال شود.

اکنون اگر به بخش Appearance در درخت طراحی برگردید، متریالی که به تازگی بر روی قطعه، سطح یا یک ویژگی اعمال شده در این بخش قابل ملاحظه است. با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه Edit Appearance امکان تعیین جزئیات بیشتر برای ماده انتخاب شده وجود خواد داشت. برای مثال رنگ متریال، درخشش و بازتاب نور، محل اعمال و مشخصات مپینگ (جهت خطوط و ابعاد و اندازه آن) قابل تعیین است.


solidworks rendering 4

تصویر شماره 4 : آپشن ها وتنظیمات مختلف قابل اعمال برای یک متریال


پس از اعمال متریال برای قطعات، ویژگی ها و سطوح مورد نظر، پس زمینه (Scene) انتخاب می شود. برای این بخش نیز سالیدورکز (سالیدورک) پیش فرض هایی دارد. در Command line روی Edit scene کلیک کنید. مانند بخش انتخاب متریال روی گزینه مورد نظر دبل کلیک  می کنیم. با رجوع به درخت طراحی امکان ویرایش این قسمت نیز وجود دارد. همچنین می توان برای پس زمینه انتخاب عکس نیز ممکن است.


solidworks rendering 5

تصویر شماره 5 : آپشن ها و تنظیمات مختلف قابل اعمال برای پشت صحنه

 

در نهایت برای رندر گیری نهایی ابتدا روی Options بخش Render Tools کلیک کنید. در این بخش رزولوشن عکس نهایی، کیفیت و فرمت خروجی و ویژگی های دیگر رندرینگ قابل تنظیم خواهد بود.

Preview Window یک پیش نمایش از تصویر نهایی با کیفیت کاهش یافته ارائه می دهد. پس از تنظیمات نهایی با زدن گزینه Final Render عملیات رندرینگ آغاز می شود. برای افزایش سرعت رندر گیری بهتر است پنجره و نرم افزارهای دیگر بسته شود و تمامی Start Up های ویندوز نیز به حالت غیر فعال در بیایند.


solidworks rendering 6

تصویر شماره 6 : تصویر رندر شده نهایی از اسمبلی

 



نمونه پروژه مدلسازی و رندر انجام شده توسط شرکت آراکو 

مشاهده نمونه پروژه های بیشتر از شرکت آراکو در اینستاگرام : https://www.instagram.com/araco.ir